Bilbranschen – en komplex värld
Ingen har hävdat att bilvärlden är enkel, och den komplexa kartan har bara under de senaste åren ritats om markant. Tre kontinenter totaldominerar bilbranschen: Europa, Nordamerika och Asien, där Kina kommit att få en alltmer framträdande roll på senare år.
Kartan är ritad så att de svarta linjerna indikerar ett ägarskap på över 50 procent (dotterbolag) eller ett korsägande mellan de ingående företagen, vilket gör dem till en koncern (vilket exempelvis är fallet med Hyundai-koncernen eller Renault-Nissan-Mitsubishi). Ljusare grå linjer indikerar ett betydande delägarskap eller gemensamägda samriskbolag. Det är fortfarande ett vanligt förhållande till Kina, där tullar och pålagor gör det lönsamt med sådana upplägg. Exempelvis kinesiska GAC, Dongfeng eller FAW samarbetar med flera olika internationella koncerner på dylika sätt. Röda linjer indikerar att bolagen delar betydande teknik med varandra. I vissa fall rör det sig om hela modeller, annars exempelvis motorer eller bottenplattor.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se