Foto: Kwangmoozaa / Shutterstock

Bilförsäljningen backar i Europa – Hyundai/Kia ökar

Nybilsförsäljningen backar för nionde månaden i rad i Europa. Leveransproblem i underleverantörsledet forsätter störa produktionen, samtidigt som kriget i Ukraina fortsätter att påverka negativt.

Jämfört med förra årets så sjönk försäljningen i mars med 19 procent i Europa, inräknat EU, Storbritannien och Efta-länderna. 

Koreanska Hyundai/Kia-koncernen lyckades dock motbevisa trenden och ökade försäljningen med 9,8 procent och blev därmed Europas tredje bäst säljande koncern, efter Volkswagen-gruppen och Stellantis.
Dessa har dock lidit betydligt hårdare av komponentbrist. Volkswagen-gruppen tappade 25 procent av försäljningen och Stellantis tappade 30 procent.

LÄS OCKSÅ: Tyskland planerar skrota stöd till laddhybrider 

Fjärde största koncern är Renault och de tappade 13 procent av försäljningsvolymen. 

Bland enskilda märken sticker lilla DS ut som ökade 22 procent i mars efter en framgångsrik lansering av nya DS 4.
Porsche gjorde också bra ifrån sig och ökade 14 procent tack vare bra försäljningssiffror för elektriska Taycan och Macan.

LÄS OCKSÅ: Nu väntas priset på elbilsbatterier öka 

Bland de som hade stora problem hittar vi Land Rover som mer än halverade sin försäljning, minus 54 procent, och Jaguar,  minus 44 procent.
Jeep, som ingår i Stellantis-gruppen, förlorade 36 procent av volymen. Skoda hade också en dålig marsmånad, minus 34 procent.

Utvecklingen i mars befäster den dåliga trenden för 2022. Första kvartalet slutar på minus 11 procent för bilförsäljningen i Europa. Fortfarande överstiger efterfrågan tillgången på bilar, men rekordinflation på flera viktiga marknader kommer kanske att påverka köpbesluten, förutspår analysföretaget LMC Automotive.