Biltillverkarnas CO2-minskning – Volvo i topp
Bilanalysföretaget Jato Dynamics har undersökt koldioxidvärden för 21 länders bilförsäljning under perioden januari till augusti och kommit fram till att bilmarknaden sammantaget ligger på 102,2 gram CO2-utsläpp per kilometer. Med hänsyn taget till tillverkarnas olika utsläppsmål ligger marknaden nu bara 6,5 gram över målet för 2020.
En orsak är att elbilsförsäljningen inte bara har stått sig under pandemin, elbilarna har till och ökat kraftigt. Totalt såldes 1 540 000 elbilar i Europa under januari-september, en ökning med 67 procent. Med elbilar avses alla laddbara bilar, både laddhybrider och batteri-elbilar.
Detta samtidigt som totala bilförsäljningen i det närmaste har kollapsat. Mellan januari och september har försäljningen minskat med 29 procent.
Tappet för bensin- och dieselbilar förklarar också ökningen för elbilar i termer av marknadsandelar. Under de tre första kvartalen i år ökade elbilarnas marknadsandel från 7,8 till 18,1 procent.
Jatos analys visar att kinesiska Geely Group, representerat av Volvo, Lotus och Polestar på den europeiska marknaden, redan har klarat av sitt utsläppsmål på 110,3 gram per kilometer. Enligt Jato ligger Geely Group, till 99 procent bestående av Volvo-försäljning, på 103,1 gram per kilometer. Därmed är Geely den enda tillverkare som har klarat sitt CO2-mål.
PROVKÖRNING: Volvos elbil XC40 Recharge P8 AWD
BMW ligger på andra plats med ett snitt på 103,5 gram per kilometer, bara 0,54 gram över målet på 102,9 gram per kilometer. Enligt Jato kommer BMW troligen att klara kravet eftersom de har en allt större andel elbilar i utbudet och i övrigt säljer många snåla dieselbilar.
TEST: 12 laddhybrider
Toyota-Lexus ligger också bra till, bara 2,2 gram över målet. Fler laddhybrider kommer att underlätta för Toyota som lider av att inte ha några renodlade elbilar i programmet. Först till vintern kommer koncernens första renodlade elbil till Europa, Lexus UX 300e.
Hyundai ligger bättre till med avseende på elbilsandelen, hela åtta procent av försäljningen utgörs av elbilar.
TEST: Elbilen Polestar 2 mot Tesla Model 3 och Jaguar I-Pace
Utsläppsmålet sätts enskilt för varje tillverkare eftersom det avgörs av bilarnas storlek. Tillverkare av småbilar har hårdare krav att uppfylla. Känns utsläppssiffrorna låga kan det bero på att CO2-målen fortfarande mäts enligt den gamla körcykeln NEDC.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se