BMW bästa märke i ny kundundersökning
BMW är bäst, Land Rover sämst. Det tycker i alla fall de som har svarat på den stora, amerikanska kundorganisationen Consumer Reports årliga undersökning.
BMW har för första gången kammat hem förstaplatsen i amerikanska Consumer Reports årliga rankning av bilmärken. Kundorganisationen Consumer Reports rankar bilmärken utefter betyg satta delvis av bilägare. Medlemmarna tillfrågas om de kan tänka sig att köpa en bil av samma märke igen, vilket ger ett kundnöjdhetsbetyg och det vägs samman med pålitlighetsbetyg, säkerhetsbetyg, miljöbetyg samt Consumer Reports egna provkörningsbetyg.
BMW, som i förra årets undersökning tog tredjeplaceringen, klättrar till förstaplats och dottermärket Mini tar hem tredjeplatsen. Däremellan finns Subaru på en andraplats. I förra årets undersökning utgjordes topptrion av Subaru, Mazda och BMW. För att få vara med i rankningen måste Consumer Reports ha testat minst två modeller från märket. Därför faller märken som Fiat, Maserati, Polestar, Ram, och Rivian bort.
Toppen av listan domineras tydligt av japanska märken, med några få inslag av tyska och sydkoreanska märken. Anmärkningsvärt är att Buick är bästa amerikanska märke, och hamnar så långt ner som på en 16:e plats. Allra längst ner i botten hittas terrängrivalerna Jeep och Land Rover.
Consumer Reports Brand Report Card 2023
1. BMW
2. Subaru
3. Mini
4. Lexus
5. Honda
6. Toyota
7. Genesis
8. Mazda
9. Audi
10. Kia
15. Acura
16. Buick
17. Hyundai
18. Porsche
19. Dodge
20. Lincoln
21. Tesla
22. Infiniti
23. Volkswagen
24. Volvo
25. Nissan
26. Ford
27. Ford
28. Chevrolet
29. Chrysler
30. Mercedes
31. GMC
32. Mitsubishi
33. Alfa Romeo
34. Jaguar
35. Jeep
36. Land Rover
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se