BMW-chefen: Kontroversiell design säljer mer
Har du svårt för designen på nya BMW-bilar? Då är det bara att vänja sig. Enligt BMW:s vd Oliver Zipse är den kontroversiella designen högst medveten, och därtill ett framgångsrecept.
BMW har inga tankar på att tona ned sin ofta extrema design, tvärtom. I en intervju med australiska Car Sales berättar BMW:s vd Oliver Zipse att designspråket är ett högst medvetet drag för att få folk att prata om bilarna.
– Jag vill ha kontroversiellt. Om ny design inte är kontroversiell är det ett misstag. Ur kontrovers får man engagemang. Du får folk att prata om det, säger Oliver Zipse till Car Sales.
Zipse förklarar vidare att märkets kärnmodeller 3-serie, 5-serie, X1, X3 och X5 är mer tillbakahållna medan man testar gränserna med bilar som i7 och XM. Att få folk att prata om de nya bilarna är avgörande för försäljningen, enligt Zipse som också poängterar att den högst omtalade E65-generationen av 7-serie designad av Chris Bangle sålde betydligt bättre än sin föregångare.
Enligt Zipse är de flesta konkurrentbilar alltför lika varandra.
– De är alla aerodynamiskt strömlinjeformade, det finns inga fula bilar längre. De är inte perfekta, men de är inte fula bilar. De ser väldigt lika ut. Vill du ha modern, framtidsinriktad design får du automatiskt kontroverser och det är precis det vi vill ha. Det betyder inte att folk inte kommer att köpa bilarna, naturligtvis vill vi starta en diskussion där folk undrar vad vi håller på med, säger Oliver Zipse.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se