Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: BMW

BMW:s fabrik i München fyller 100 år

BMW:s fabrik på hemmaplan fyller 100 år. 1922 startade produktionen av flygplansmotorer och motorcyklar i distriktet Milbertshofen, München. 30 år senare började man bygga bilar, nu ställer man om till elbilar. Här är historien om fabriken.

BMW:s rötter går att spåra bak till 1910 även om historieboken säger att själva grundandet skedde 1916 som Bayerische Flugzeugwerke AG, ett företag som 1922 skiftade namn till Bayerische Motoren Werke (BMW). Samma år startade produktionen av flygmotorer i München och på det motorcyklar.

Under 1920-talet expanderade fabriken från 140 000 till 216 000 kvadratmeter och en testbana för motorcyklar byggdes norr om byggnaden. 1938 passerade man 100 000 tillverkade motorcyklar. Fabriken ställde om till krigsproduktion och fokuserade på flygmotorer, 1941 fick motorcykelproduktionen flytta till fabriken i Eisenach. Arbetet utfördes vid tiden i huvudsak av tvångsarbetare, många från koncentrationslägret Dachau.

MISSA INTE: Drömresmålet för BMW-fantaster 

Motorcykeltillverkning 1923, modell R 32.
Motorcykeltillverkning 1923, modell R 32.
Motorcykeltillverkning 1923, modell R 32.
Fabriken 1930 – med testbana för motorcyklar.
Fabriken 1930 – med testbana för motorcyklar.
Fabriken 1930 – med testbana för motorcyklar.
Fabriken bombades under andra världskriget. Bilden är från 1945.
Fabriken bombades under andra världskriget. Bilden är från 1945.
Fabriken bombades under andra världskriget. Bilden är från 1945.
1 AV 3
Motorcykeltillverkning 1923, modell R 32.
Foto: BMW
2 AV 3
Fabriken 1930 – med testbana för motorcyklar.
Foto: BMW
3 AV 3
Fabriken bombades under andra världskriget. Bilden är från 1945.
Foto: BMW

Amerikanska trupper ockuperade den sönderbombade fabriken den 30 april 1945. En småskalig produktion kom i gång senare under året, bland annat av husgeråd och motorcyklar. 1948 kom produktionen av motorcykelmodellen R 24 igång och 1952 började man för första gången bygga bilar på ”hemmaplan” då fabriken i Eisenach hamnat i den sovjetkontrollerade zonen och fram till 1955 byggt bilar vid namn EMW.

Bilmodellen var en uppdaterad version av förkrigsbilen 326 vid namn 501. I april 1955 började tillverkningen av Isetta på licens från italienska ISO. Mikrobilen hjälpte företaget upp på fötterna efter att ha haft svårt att sälja stora bilar efter andra världskriget.

1962 börjar man bygga BMW 1500, Neue Klasse, en bil som är grunden till det BMW vi ser i dag och bara tre år senare hade 100 000 exemplar av modellen sätts samman i München. 1969 flyttar motorcykelproduktionen till Västberlin och tillverkningen av olika komponenter till Dingolfing i den gamla Glas-fabriken.

Isetta, och 700 som ses i bakgrunden, var små bilar som hjälpte BMW att överleva.
Isetta, och 700 som ses i bakgrunden, var små bilar som hjälpte BMW att överleva.
Isetta, och 700 som ses i bakgrunden, var små bilar som hjälpte BMW att överleva.
BMW 2800, internkod E3, i produktion.
BMW 2800, internkod E3, i produktion.
BMW 2800, internkod E3, i produktion.
BMW 1602 Elektro-Antrieb från 1972.
BMW 1602 Elektro-Antrieb från 1972.
BMW 1602 Elektro-Antrieb från 1972.
1 AV 3
Isetta, och 700 som ses i bakgrunden, var små bilar som hjälpte BMW att överleva.
Foto: BMW
2 AV 3
BMW 2800, internkod E3, i produktion.
Foto: BMW
3 AV 3
BMW 1602 Elektro-Antrieb från 1972.
Foto: BMW

3-serien kommer i produktion 1975 och tillverkningen ställs om för att kunna bygga bilar efter kunders specifikationer. Fabriken byggde nu motorer för alla BMW-modeller. Delar av originalbyggnaden rivs under 70- och 80-talen för att modernisera fabriken.    

1999 började man bygga roadstern Z8 som kördes av James Bond i filmen The World Is Not Enough. Sju miljoner bilar hade fabriken tillverkat 2004, fem år senare passerade man åtta miljoner.

Flygbild tagen i maj 2019.
Flygbild tagen i maj 2019.
Flygbild tagen i maj 2019.
Den eldrivna coupén i4.
Den eldrivna coupén i4.
Den eldrivna coupén i4.
1 AV 2
Flygbild tagen i maj 2019.
Foto: BMW
2 AV 2
Den eldrivna coupén i4.
Foto: BMW

2020 gjorde man klart att produktionen av förbränningsmotorer på sikt ska flyttas till Österrike och Storbritannien när man ställer om för elektrifiering. Hösten 2021 kom produktionen av i4 i gång, men det är inte den första elbilen som byggts i fabriken. 2008 sattes cirka 900 stycken Mini E samman och redan 1972 byggdes två elkonverterade bilar av modell 1602 för att tjänstgöra under de olympiska spelen i staden.