Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld

Börsintroduktion allt närmare för Porsche

Volkswagen-koncernen funderar på om man ska sälja av en del av Porsche. Det skulle frigöra resurser för utveckling. Ett ramavtal har ingåtts för att bedöma frågan. 

Redan i december i fjol spekulerades det i den tyska tidningen Handelsblatt om Volkswagen-koncernen var på väg att introducera sportbilstillverkaren Porsche på börsen, något som i så fall skulle ge Volkswagen friska pengar till den kostsamma elbilsutvecklingen. 

Ryktena tycks ha haft substans, för nu går Volkswagen Group (Volkswagen AG) ut med ett pressmeddelande om att man ska ”göra en bedömning av möjligheten till en eventuell börsintroduktion av Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG” – alltså det bolag som vi till vardags kort och gott kallar för Porsche

Det senare kan låta självklart, men koncernstrukturen är komplicerad och i toppen av pyramiden finns ett holdingbolag, Porsche Automobil Holding SE, som kontrolleras av familjerna Porsche och Piëch och som äger 31,3 procent av kapitalet och 53,1 procent av rösterna i Volkswagen AG, som i sin tur äger Porsche AG. Så vi har alltså Porsche SE, vars uppgift är att äga, och Porsche AG, som bygger bilar. I dag ägs Porsche AG till 100 procent av Volkswagen AG. 

Men så kanske det alltså inte kommer att förbli. Enligt pressmeddelandet ingår nu Volkswagen AG:s koncernledning och styrelse ett ramavtal och ”beslutar att bedöma möjligheten till en potentiell börsintroduktion”. Det kan låta som att man precis börjat fundera över frågan, men det tycks som om de har hela upplägget klart och att allt som fattas är ett beslut att trycka på knappen. 

Så här tänker man sig att upplägget ska se ut: Aktiekapitalet i Porsche AG delas upp i dels ett antal stamaktier (ursprungliga, ofta röststarka aktier), dels ett lika stort antal preferensaktier (aktier som ger ägaren rätt till utdelning före stamaktieägare). Upp till 25 procent av preferensaktierna (och inga stamaktier) kommer sedan att släppas ut på marknaden som en del av en eventuell börsintroduktion. 

Porsche SE skulle också förvärva 25 procent (plus en aktie) av stamaktierna i Porsche AG från Volkswagen AG och man betalar placeringspris plus en premie om 7,5 procent. Resten av aktierna behåller Volkswagen AG och därmed släpper man inte kontrollen över bolaget. 

På så sätt skulle Volkswagen AG få in friska pengar i kassan att bränna på den egna verksamheten, bland annat har man beslutat att investera cirka 21 miljarder euro i bil- och komponentfabrikerna i Niedersachsen under de kommande fem åren. 

Inte heller de anställda i Volkswagen-koncernen skulle gå lottlösa. Enligt förslaget skulle omkring 130 000 anställda få en engångsersättning på 2 000 euro var, genom ett så kallat medarbetardeltagande.