Foto: Britishvolt

Britishvolt kan säljas till slovakisk startup

Batteritillverkaren Britishvolt överväger att sälja marken och anläggningen i norra England till en startup från Slovakien. Innan fabriken ens är färdigbyggd.

Under 2020 rapporterade vi att svensken och den tidigare Saab-profilen Lars Carlström hade storslagna planer på att etablera en batterifabrik i Storbritannien. Britishvolt som i stort sett är en karbonkopia på Peter Carlssons Northvolt. Med gruvföretaget Glencore och medgrundaren Orral Nadjari ombord började man under 2021 att bygga anläggningen på en 93 hektar stor tomt i Cambois, norra England.
Sedan dess har Orral Nadjari klivit av projektet och den tidigare Ford-chefen Graham Hoare har blivit tillförordnad vd. Men nu verkar företaget dras med ytterligare problem trots att brittiska regeringen har utlovat finansiering av fabriksprojektet.
I augusti sköt man upp den planerade produktionsstarten från sent 2023 till mitten av 2025, enligt uttalanden på grund av stigande räntor, inflationstryck och stigande energikostnader.

Enligt källor till Automotive News Europe överväger Britishvolt nu att sälja både marken och anläggningen, som ännu inte är färdigställd, till startup-företaget Inobat med säte i Slovakien.
Inobat tecknade i juni ett avtal med tyska Lilium om att leverera batterier till deras eldrivna flygplan.
Britishvolt har ännu inte kommenterat uppgifterna, men enligt Automotive News källor överväger Inobat en sammanslagning eller förvärv av Britishvolt för att komma åt anläggningen. Cambois-fabriken ska enligt dem vara Inobats föredragna plats för en fabrik samtidigt som de kollar på andra alternativ.

Den brittiska regeringen är i sin tur ivriga att få igång en lokal batteritillverkning då de siktar på att förbjuda försäljning av fossildrivna bilar från 2030.
Britishvolt har tidigare pratat om samarbeten med både Lotus och Aston Martin. Hur en eventuell försäljning påverkar detta är i nuläget okänt.