Bugattis framtid avgörs inom kort – Rimac kan involveras
Hur ska Volkswagen ta Bugatti in i framtiden? Den frågan får vi snart svar på, och om det blir under fortsatt VW-regi kan kroatiska elbilsspecialisterna Rimac komma att spela en viktig roll.
Volkswagen AG, men varumärken som exempelvis Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Porsche, Bentley Lamborghini och Bugatti, ska trimma sin verksamhet för att ta den in i den framtid som allt mer formas utifrån uppkoppling, självkörning och elektrifiering. Vissa av varumärkena kan anpassas med relativt enkla medel, andra kanske inte är lika anpassningsbara, till exempel Lamborghini, Bugatti och motorcykeltillverkaren Ducati. Denna trio har tidigare varit uppe för diskussion – ska märkena möjligtvis säljas, eller kan de få en fortsättning inom koncernen via extern hjälp? I höstas rapporterades det om att Volkswagens ledning gett klartecken till att knoppa av den franska lyx- och sportbilstillverkaren från koncernen och låta kroatiska Rimac Automobili ta över, samtidigt som Porsche, en del av Volkswagen, ska få utökat ägande i Rimac (Porsche har i dag 15,5 procent av företagets aktier). Men sedan dessa uppgifter dök upp har det varit tyst, fram till nu. Och Rimac kan fortfarande komma att bli en del av Bugattis framtid.
Porsches vd Oliver Blume, som även sitter i styrelsen för Volkswagen AG där han har ansvar för ”sport och lyx” inom koncernen, har för tyska Automobilewoche yppat lite om vad som kan ske inom närmaste framtiden.
– För närvarande äger intensiva förhandlingar om hur Bugatti kan utvecklas på bästa möjliga sätt rum. Rimac kan spela en roll här eftersom varumärkena (Bugatti och Rimac, reds anm) passar bra ihop tekniskt sett. Det finns olika scenarier med olika strukturer. Jag tror att ärendet kommer att avgöras under årets första halva, säger han.
LÄS MER: Audi på väg att ta kontroll över Bentley
Rimac och supersportbilar är ingen okänd kombination. Förutom att skapa egna eldrivna supersportbilar används den kroatiska firmans teknik i andra elektiska supersportbilar, exempelvis extrema Pininfarina Battista. Hyundai-koncernen, som äger knappt 14 procent av Rimac, ska också bygga en supersportbil, sannolikt med Rimacs hjälp.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se