Citroën DS blir mer självständigt
Citroëns DS-avdelning som på senare år stått för de lite lyxigare modellerna i märkets utbud får lite friare händer. Enligt Citroën är siktet framförallt inställt på den växande kinesiska marknaden.
Från och med den 1 juni kommer det vara större skillnad mellan Citroëns DS och C-modeller. Då kommer nämligen modeller med DS-märke få en mer särpräglad design än tidigare, när designavdelningen delas upp i två delar.
DS-designavdelningen kommer att ledas av Thierry Metroz som lämnar jobbet som designchef för hela Citroën. Jämte honom kommer Alexandre Malval basa över C-bilarnas designutveckling. Han har tidigare varit chef över utvecklingen av DS5 och C5.
Teknikensvarld.se har tidigare kunnat skriva om att PSA-gruppens planer att delvis lämna sitt tidigare huvudsegment med små billiga bilar för att bygga bilar åt premiumhållet.
– För att göra mer exklusiva bilar och se över Citroëns internationella expansion, särskilt i Kina, så är det viktigt att göra en tydligare uppdelning i designen mellan C-bilarna och DS-bilarna i respektive områden, säger Citroëns vd Frédéric Banzet i ett pressmeddelande.
Att just den kinesiska marknaden är viktig för Citroën DS kan man se genom att man lade världspremiären för den lyxiga konceptbilen Numero 9 på bilsalongen i Peking tidigare i år.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se