Citroën presenterar ny logotyp
Franska Citroën förändrar sin logotyp för nionde gången sedan grundandet 1919. Det är tillbaka till det enkla som nu gäller.
Citroën menar att bytet av logotyp berör hela varumärket och sägs symbolisera den nya era som företaget är på väg in i, en era bestående av spänning, energi och modernitet.
Det är dock tydligt att den franska biltillverkaren, grundad 1919 av André Citroën, tar steget in i framtiden med något gammalt. Nya logotypen är nämligen en tydlig avbild av den som kom vid märkets födelse för 103 år sedan. En oval med två vinklar inuti.
De två vinklarna kanske några förknippar med militära gradbeteckningen för korpral. De har dock ingen militär anknytning, däremot en mekanisk. Grundaren André Citroën tog nämligen patent på en typ av kugghjul med pilformade (vinklade) kuggar som gav en stabilare och mer tystgående gång. Idén fick han två årtionden tidigare efter att ha studerat kugghjulstypen i trä under ett besök i Polen.
Det är nionde gången Citroën förändrar sin logotyp. Nya är med andra ord tionde varianten på de två vinkelkuggarna.
Citroën är inte ensamma om att förändra och förenkla sin logotyp. Många biltillverkare har gjort det de senaste åren, inte minst för att ”ta märket in i nya eran (av elbilar)”. Bland annat har Kia, Dacia och Volvo alldeles nyligen förändrat sina logotyper och emblem.
Att Citroën byter logotyp har med största sannolikhet påverkat bråket mellan Citroën och Polestar i positiv riktning. Fransmännen tyckte att Polestars logotyp var för lik deras och samt den logotyp som tillhör syskonmärket DS. Polestar dömdes till böter och fick inte använda sin logotyp på den franska marknaden. För bara några veckor sedan kom uppgifter om att bråket var löst, dock inte på vilket sätt. I dag har vi troligtvis fått svaret.
Ta en titt på bilden ovan. Vilken av Citroëns logotyper känner du lite extra för? Berätta gärna om dina tankar i kommentarsfältet nedan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se