Coronaviruset försenar Geelys nya Lotus-fabrik
Geely startade för ett år sedan bygget av en ny bilfabrik i den kinesiska staden Wuhan. Nu har staden stängts i ett försöka stoppa spridningen av coronaviruset. Stängningen kan påverka fabriksbygget och flera bilföretag försöker nu att evakuera sin personal från staden.
För drygt två år sedan köpte Volvo Cars ägare 49,9 procent i krisdrabbade bilföretaget Proton. På köpet fick Geely det brittiska bilmärket Lotus, som av många ansågs som den enda juvelen i Proton-koncernen. Geely satte direkt igång med omstruktureringen av Lotus och för ett år sedan sattes spaden i marken för en ny bilfabrik för Lotus i den kinesiska staden Wuhan.
Fabriken ska klara att bygga cirka 150 000 bilar per år och Geely har aviserat att fabriken ska hantera totalt åtta bilmodeller. Det anses också att fabriken ska bygga lite dyrare bilar varför det kan bli tal om att bygga andra bilmärken än Lotus i Wuhan och fabriken skulle stå klar för produktion under 2021.
Men nu kan bygget försenas. Wuhan, bilden ovan, är den stad i Kina som drabbats hårdast av coronaviruset och hela staden har stängts ner för att försöka stoppa spridningen.
Andra bilföretag som har verksamhet i Wuhan försöker nu att evakuera sin personal. Genom sitt samarbete med Dongfeng Motor har PSA-gruppen intressen i totalt tre fabriker i Wuhan. PSA försöker nu få hem totalt 38 personer från den stängda staden.
Även Renault har intressen i en bilfabrik i Wuhan. Den fabriken är stängd på grund av det kinesiska nyåret och Renault funderar nu på när och om fabriken kan öppnas igen.
Frankrike har sedan tidigare starka band med provinsen där Wuhan är huvudstad varför också Frankrike är bland de länder i Europa som har drabbats hårdast av Coronaviruset.
Volvo Cars och CEVT (China Euro Vehicle Technology AB) har stoppat alla resor för sin personal till den drabbade provinsen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se