Dacia byter logotyp och anammar ny visuell identitet
Tiderna förändras och så även bilmärkenas logotyper. Senast i raden att försöka sig på en radikal förändring är rumänska Dacia.
Det är gott sällskap man är i. Stormärken som Peugeot, BMW, Nissan, Kia och Dacias moderbolag Renault har alla relativt nyligen omdesignat sina logotyper i hopp om att signalera en nystart för företaget. Nu har turen kommit till Renaults budgetmärke Dacia att försöka sig på någonting nytt.
En ny logotyp, ett nytt emblem och ett nytt khakigrönt färgschema har tagits fram för att understryka det rumänska märkets ökade fokus på ren energi och off-road-egenskaper. Den nya loggan och emblemet kommer dock inte tas i bruk förrän andra halvan av 2022 men den nya företagsidentiteten ska införas redan i början på nästa år.
Den nya logotypen – som är central i märkets nya visuella identitet – består av ett ”D” och ett ”C” som är spegelbilder av varandra, något som ska reflektera Dacias ”avskalade stil” och ”listiga tankesätt”. I emblemet binds D:et och C:et samman och Dacia hoppas att det ska vara både kraftfullt och meningsfullt samtidigt som emblemet ska vara lättigenkännligt även från långt håll.
Enkelt och begripligt. Så hoppas Dacia att deras nya visuella identitet ska framstå som – vilket ska symbolisera bilarnas robusthet. Den nya, khakigröna färgen ska visa på märkets närhet till naturen och kompletteras med andra jordfärger som sand, mörk khaki och terrakotta. Dessutom tillkommer även två andra sekundärfärger i form av en klarorange och en klargrön, vilket ska ge mer av en ”tech”-känsla.
– Märkets essens är förkroppsligad genom den nya ikonografin som symboliserar ett behov av frihet, att ladda om batterierna och gå tillbaka till grunden. Dessa fundamentala behov är det många som känner och det pushar oss att fokusera på det som verkligen spelar roll, vilket den nya designen reflekterar, skriver Dacia i ett pressmeddelande.
Den nya identiteten ska börja fasas in redan i år och Dacia-handlare ska gradvis byta till den under början på nästa år. Den nya logotypen och emblemet kommer, som tidigare nämnt, inte börja synas på bilarna förrän under andra halvan av 2022.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se