Foto: Dacia

Dacias nya stil visas

Rumänska Dacia förnyar sin stil med ny logotyp och en ny färg – till vad de kallar ett helt uppdaterat utbud. Logotypen har vi sett tidigare, men nu får vi se hur den ser ut på bilarna.

Nyligen meddelade biltillverkaren Dacia att man uppdaterar märkets stil med ny logotyp och en ny färg. Nya logotypen innebär att man tagit bort den gamla symbolen och nu bara har bokstäverna i namnet Dacia i versaler. Bokstäverna är kantiga jämfört med de tidigare som var rundade.

Utöver ny logotyp har man också lanserat ett nytt emblem som kommer återfinnas på bland annat framparti, navkapsel och i multimedia-systemet. Emblemet består av ett D och ett C som sitter ihop, även dessa liksom bokstäverna i logotypen är kantiga. Man kallar emblemet för ”Dacia link” för att symbolisera ”bandet och tilliten mellan märke och kund”, enligt Dacia.

LÄS OCKSÅ: Dacia byter logotyp och anammar ny visuell identitet 

Dacias nya formspråk innefattar också en ny färg: Lichen Kaki. Färgen, som precis som namnet tyder är khaki-inspirerad, finns tillgänglig för samtliga fordon i utbudet.

Även utrustningspaketen förändras, de får nya namn. Dessa heter Access, Essential, Expression, Journey och Extreme. Access är den billigaste, Expression är vad Dacia kallar sitt ”kärnutbud”, Journey innebär mest utrustning medan Extreme är anpassad för äventyrare.