Daimler, Ford och Nissan gör gemensam sak för bränsleceller
Nu presenteras ännu ett partnerskap i bilindustrin. Den här gången är det Daimler, Ford och Nissan som går ihop för att hjälpas åt med utvecklingen av bränslecellsfordon.
BMW och Toyota ska utveckla bränsleceller och nya batterier och GM och PSA ska dela kostnaderna för en ny generation familjebilar. Det är bara den senaste tidens nya allianser inom den krisande bilindustrin. När det handlar om att spara pengar gäller inga kulturella eller ideologiska skillnader. I dag presenteras nästa stora samarbetsavtal och det inbegriper Daimler-koncernen och Nissan, som redan är hopparade på flera områden, som slår sig ihop med Ford för att snabba på utvecklingen av bränsleceller.
De tre biljättarna hoppas att samarbetet ska skicka en tydlig signal till underleverantörer och beslutsfattare om att de är seriösa i sin satsning på bränsleceller och att en snabb utbyggnad av infrastruktur därför är viktig. Tillsammans har de 60 års erfarenhet av forskning i bränslecellsteknik och deras testbilar har rullat miljontals mil. Bränslecellsutvecklingen ska fortsättningsvis bedrivas gemensamt på olika anläggningar runt om i världen och om allt går enligt plan ska Daimler, Ford och Nissan ha ett bränslecellssystem färdigt för massproduktion 2017.
Avtalet undertecknades i dag av Thomas Weber från Daimler, Raj Najir från Ford och Mitsuhiko Yamashita från Nissan.
– Vi kommer alla att dra nytta av detta samarbete då den framtida lösningen kommer att bli bättre än om vi skulle ha arbetat var för sig, säger Raj Najir.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se