Daimler planerar sälja delar av sitt europeiska återförsäljarnätverk
I ett försök att öka företagets likvida medel samt minska kostnaderna försöker Daimler sälja delar av sina showrooms och serviceställen.
Det är tyska Handelsblatt som rapporterar att Daimler, med Mercedes som tungviktaren i portföljen, vill minska antalet showrooms och serviceställen i Europa. Enligt tidningen rör det sig om cirka 25 ställen med omkring 2 800 anställda i Belgien, Storbritannien och Spanien som man vill sälja.
Handelsblatt, som hänvisar till källor med insyn i koncernen, menar att en dylik försäljning kan inbringa motsvarande elva miljarder kronor till koncernen, pengar som ska förstärka företagets kassareserv samt minska de fasta utgifterna och som går helt i stil med den plan Daimler-chefen Ola Källenius har formulerat.
En talesperson för Daimler bekräftar uppgifterna om att företaget undersöker möjligheterna till delvis avyttring av återförsäljarnätverket på nämnda marknader, men att för att en affär ska kunna genomföras måste de anställdas framtid kunna säkerställas tillsammans med en köpare.
Talespersonen påpekade också att andra återförsäljare på andra europeiska marknader för närvarande inte är aktuella för försäljning.
Daimler är inte ensamt om att strukturera om i återförsäljarleden. Nyligen sade Stellantis upp avtalet med samtliga europeiska återförsäljare och Volvo har sagt upp avtalet med Bilia.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se