De bygger din bil (egentligen)
Märket på din bil talar om vem som har byggt den, men inte vad den byggts med. Här är underleverantörerna som bygger din bil.
Klicka på bilden för större version.
Här kan du se underleverantörerna som bygger din bil.
Ut ur fabriken rullar en färdigmonterad bil, men vad är egentligen en Volvo, Ford eller Volkswagen?
En bil består av tusentals komponenter som biltillverkaren inte har resurser att tillverka själv. Delarna köps in från olika leverantörer och monteras till färdiga bilar i den egna fabriken.
Enligt Fordonskomponentgruppen, branschorganisationen för Skandinaviens underleverantörer till fordonsindustrin, står leverantörerna för 60 procent av förädlingsvärdet i produktionen.
Fördelningen gäller även utvecklingsarbetet, där den tekniska expertisen hos leverantören är en viktig grundpelare för tillverkaren som vill ligga i teknisk framkant.
Bilföretagen som drivs av kundkrav, köper teknisk kraft i form av kompetens och innovationsförmåga.
Externa bolag kommer att spela en allt större roll i framtiden. Om ett par år kommer så mycket som tre fjärdedelar av bilens värde tillskrivas leverantörerna, uppger Fordonskomponentgruppen.
Många tillverkare använder sig av samma komponenttillverkare och under skalet på din bil finns delar som är gemensamma för många modeller och märken.
Biltillverkaren kan jämföras med en projektledare som organiserar och sammanfogar en stor mängd kunskap och beståndsdelar. Att hålla ihop varumärket blir allt viktigare då allt mindre görs ”in house”.
När det är fel på en bil får oftast biltillverkaren skulden, men kanske skulle man i högre utsträckning kunna anklaga leverantören av den undermåliga produkten.
Åt andra hållet är det alltid tillverkaren som får ta åt sig äran vid nya tekniska finesser, som med stor sannolikhet utvecklats av en samarbetspartner.
Ett av de största och mest betydelsefulla företagen är Bosch, som levererar produkter och system till i stort sett alla märken. Elektronik, säkerhet, bromsar... Den europeiska bilindustrin skulle knappast klara sig utan Bosch och företaget skulle med största sannolikhet kunna bygga en helt egen bilmodell.
Autoliv är en av de mest betydelsefulla svenska spelarna i den globala bilindustrin. I snitt monterades det två Autoliv-bilbälten i varje bil som tillverkades under 2010, vilket innebar drygt 120 miljoner sålda bälten. Varje bil hade i snitt en krockkudde från Autoliv och i var femte användes företagets elektronik. I 15 procent av alla tillverkade bilar sitter det en ratt från Autoliv. En växande marknad är de aktiva säkerhetssystemen, som radar, mörkerkameror, IR och kommunikation mellan fordon.
Även konsultföretaget Semcon är en stor kunskapskälla för bilföretagen och kan ansvara för i stort sett hela produktionsledet, från utveckling till testverksamhet.
Fler exempel på viktiga svenska underleverantörer till världens bilar ser du i listan här intill.
För att få en överblick över hur många som bidrar i bygget av en bil har vi gjort en skiss över 50 olika leverantörer till Volkswagen Touareg.
Bara en tredjedel av bilen är Volkswagen. Resten någonting annat.
Om du är en underleverantör och vill synas på detaljskisser likt den ovan, kontakta James Clark på automotivenews@supplierbusiness.com.
Fakta: Svenska underleverantörer
Omkring 65 000 personer arbetar i den svenska leverantörsindustrin och cirka 45 000 personer arbetar med fordonstillverkning.
Ett åttiotal leverantörer står för tre fjärdelar av omsättningen. Verksamheten har ännu inte flyttats till låglöneländer. Fordon utgör 12 procent av den samlade svenska exporten.
• Autoliv – Bälten, krockkuddar, system.
• Semcon – Teknikkonsult, design, utveckling, prototypbilar.
• Xdin – Teknikkonsult.
• Haldex Traction – Transmissioner.
• GKN Driveline – Fyrhjulsdrivning.
• Elmo – Inredning, textil/läderklädslar
• Borgstena – Inredning, textil/läder.
• Plastal – Plast, interiör, karosseri.
• Cipax – Plastkärl/tankar.
• Trelleborg – Slangar, bussningar.
• Componenta – Gjutdetaljer, aluminium.
• Gnotec – Pressade plåtdetaljer.
• Diab – Motorskydd.
• FinnvedenBulten – Fästmaterial, karossdetaljer, stål, aluminium.
• SSAB – Stål, tunnplåt, högfasthetsstål.
• SKF – Rullager, elektromekanik.
• Uddeholm – Specialstål.
• Höganäs – Metallpulver.
• SAPA – Aluminiumdetaljer.
• Öhlins – Stötdämpare.
• Smarteq – Antenner.
• Lear – Säten.
• Opcon – Tändsystem, givare, bränsleceller.
• IAC Sweden – Isolering, interiördetaljer.
• Kongsberg – Växelspakar, nackskydd, krängningshämmare.
• Cliff Design – Detaljer, konceptstudier.
• Hareide Design – Detaljer för Volvo.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se