Foto: Innovatum Science Park

De lämnade Nevs – utvecklar självkörande teknik

Startup-företaget Chassis Autonomy skapades av personer som lämnade orosdrabbade Nevs för mindre än ett år sedan. De satsar på självkörande teknik och har nyligen tecknat ett samarbetsavtal med en global koncern inom bildelar.

Innovatören Peter Johansson och tidigare Formel 1-ingenjören Thomas Li lämnade Nevs och det stora orosmoln som hänger över bolaget. De hade egna visioner och startade därför ett eget företag som de kallar Chassis Autonomy. Som namnet tyder sysslar de med teknik för självkörande fordon.

De är en del av Innovatum Science Park, som är ett företag som hjälper startups inom industriell teknik, men det är möjligt att Chassis Autonomy hade klarat sig bra ändå. De startades för mindre än ett år sedan och i våras fick de en första, stor investerare: Immetric Invest.

– Sedan vår avknoppning från Nevs för mindre än ett år sedan och vårt bildande av Chassis Autonomy har det tagit rejäl fart och vi har på mycket kort tid lyckats få ett enormt intresse runt vår teknik för autonoma fordon. Vi har lyckats fylla ett kritiskt marknadsbehov, där vår teknik är state-of-the-art när man i ett autonomt fordon ska ersätta föraren och ratten, säger Peter Johansson, vd och medgrundare av Chassis Autonomy, i ett pressmeddelande.

Peter Johansson, vd och Thomas Li, CTO, grundarna av Chassis Autonomy. Foto: Innovatum Science Park

Nu har de även slutit avtal med det norska företaget Kongsberg Automotive, en global aktör som inom komponenter i fordon.

– Detta är bara första steget till ett flertal kommande avtal som kommer ge oss förutsättningar för fortsatt utveckling och tillväxt. Vårt mål är att bli ”möjliggöraren” för säkra autonoma fordon genom att eliminera de tekniska begränsningar som finns i dag. Vårt unika steer by wire-säkerhetssystem kommer sätta standarden i framtiden, säger Peter Johansson.

Chassis Autonomy och Kongsberg Automotive planerar att utbyta kompetens, kapacitet och lokaler mellan varandra. Det avtal som tecknats utgör ett ramverk för kommande diskussioner om exakt hur samarbetet ska se ut framöver. De avslöjar däremot redan nu att det kan bli aktuellt att Kongsberg Automotive tar aktieandelar i Chassis Autonomy.

– Denna LOI (letter of intent, reds anm) är ett resultat av de diskussioner vi har haft med Kongsberg Automotive där vi har identifierat tydliga tekniska och kommersiella synergier. Detta samtidigt som att vi nu har framme nästa prototypserie CS1-steer-by-wire av vår styraktuator. Vi ser fram emot att samarbeta med teamet på Kongsberg Automotive för att i mer detalj utforska de framtida samarbetsformerna, säger Thomas Li, medgrundare och CTO på Chassis Autonomy.