Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
BMW 4-serie Coupé Concept på bilsalongen i Detroit
BMW 4-serie Coupé Concept på bilsalongen i Detroit
BMW 4-serie Coupé Concept på bilsalongen i Detroit
BMW 4-serie Coupé Concept på bilsalongen i Detroit Foto: Mikael Stjerna

Direkt: Vi tar pulsen på Detroitsalongen 2013

Detroits bilsalong, en av de fem stora internationella bilsalongerna, öppnade för pressen i måndags. Teknikens Värld är med Mikael Stjerna enda svenska tidning på plats.

Mikael, vad är det som präglar årets bilsalong?

 – Det är faktiskt lite svårt att sätta fingret på det. Elbilar har i stort sett försvunnit, den stora elnyheten är i stället att Nissan sänker priset med nästan 20 procent på eldrivna Nissan Leaf för att få fart på försäljningen. Snarare är det premiummärken och sportiga modeller som står för nyheterna.

 Vilka då till exempel?

– BMW visar nya 4-serie Coupé, som efterträder 3-serie Coupé. GM visar upp helt nya Corvette och Maserati presenterar en ny Quattroporte. För att inte tala om RS-versioner av Audi Q5 och A7. Det är lyx i lagom dos som säljer bäst i år. Här i USA är skräcken för dyr bensin bortglömd och prestanda är viktigare än ekonomi.

 Något nytt från Volvo?

– Volvo visade inga nyheter, de sparar krutet till Genèvesalongen i mars. Men jag träffade nye vd:n Håkan Samuelsson som jag fick en längre intervju med. Han har ett tufft jobb framför sig. Volvo har tappat försäljning under 2012, är långt från visionen om 800 000 sålda bilar per år. Men Samuelsson verkar klar på vilken väg Volvo ska ta, och det är inte att gå i BMW-spåret.

 – Hela intervjun med nye Volvo-vd:n får ni ta del av i nästa nummer av Teknikens Värld. Läsvärt!

 Hur många nyheter kommer från de amerikanska hemmamärkena?

– Förutom Corvette har det hittills varit ganska klent med nyheter. Introduktionerna är också helt annorlunda. Förr kännetecknades Detroitsalongen av de spektakulära showerna, här har ju tillverkarna låtit driva boskap genom city och kört med bilar rakt genom väggar för att få medialt genomslag. Allt det där förändrades med krisen 2009, och i dag känns de lika spännande som en landstingsdebatt på lokalradion. Men det kan bli bättre. I morgon bitti (läs i dag, reds anm) har Ford sin presentation, vi får se vad de har att erbjuda.