Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle AB

Dubblad försäljning för MG i Europa

Kinesiska MG har haft ett bra år 2022. Efter en kraftig försäljningsoffensiv ökade försäljningen med 106 procent.

Kinesiska elbilsmärket MG:s försäljning i Europa har ökat kraftigt i år. Enligt siffror från MG själva ökade deras europeiska försäljning med 106 procent under årets första elva månader, jämfört med samma period i fjol. Om inte räknar med Storbritannien, där ökningen inte var lika kraftig som på Europas fastland, var ökningen hela 160 procent. Hittills i år har MG sålt drygt 100 000 bilar i Europa.

Ökningen är kraftig, men MG är alltjämt en liten spelare på Europas bilmarknad där Volkswagen är störst med nästan 1,1 miljoner sålda bilar hittills i år, vilket motsvarar en minskning med 9,6 procent mot samma period 2021. Med en försäljningsvolym på 100 000 bilar kan MG närmast jämföras med Mazda som sålde 125 000 bilar och Jaguar Land Rover-gruppen med 111 000 bilar. Volvo är hittills i år med än dubbelt så stora som MG, med 213 000 sålda bilar i Europa. I Sverige har MG ökat med 65 procent hittills i år och är tolfte största märke med 7 000 sålda bilar.

MG:s framgångar kan till stor del tillskrivas en rejäl utbyggnad av återförsäljarnätverket som nu omfattar 790 butiker i 38 europeiska länder. Det är främst de billiga modellerna MG ZS EV och MG5 Electric som har hittat hem till europeiska kunder, MG4 Electric började säljas i september och har, enligt MG:s ägare SAIC, 20 000 beställningar.