Dyrare mellanklassare brädar billigare
Européerna föredrar dyrare, så kallade premiumbilar, i mellanklassen. Det visar färsk försäljningsstatistik.
Mellanklassen är ett rejält getingbo med modeller i alla möjliga former och med väldigt olika prislappar. Men när kunderna springer till bilhallarna runt omkring i Europa för att köpa sig en ny mellanklassare är det inte främst till Volkswagen, Ford, Opel och andra ”vanliga tillverkare” de vänder sig. I stället är det ”premiumtillverkarna” som oftare får besök av köpsugna personer. Det visar färsk statistik från Jato Dynamics.
Enligt statistiken har premiumbilstillverkarna gått kraftigt framåt tack vare en grundstomme bestående av Audi (A4 och A5), BMW (3- och 4-serie), Mercedes (C-klass) och Volvo (S60 och V60. Jo, Volvo ingår i den kategorin ute i Europa) som kryddats med ”nykomlingar” i form av Alfa Romeo (Giulia) och Jaguar (XE) har klassen.
Till och med november månad stod de premiumbetonade mellanklassarna för 652 000 sålda enheter, en ökning med åtta procent jämfört med samma period föregående år.
Övriga biltillverkare i mellanklassen hade det lite tuffare med en ökning om endast en procent till 582 000 bilar. Suvar och crossovers sägs vara en av anledningarna till att det går trögt för framför allt sistnämnda kategorin, en annan anledning är att biltillverkare som Fiat, Honda och Nissan inte längre finns representerade i klassen i Europa.
Trenden hittills i år tros hålla i sig även i december och att premiumtillverkarna avstånd i toppen därför kommer att drygas ut.
Bäst säljande mellanklassmodellerna i Europa (förändring inom parentes):
1. Volkswagen Passat 189 091 -8 %
2. Mercedes C-klass 162 546 +1 %
3. Audi A4 152 029 +30 %
4. BMW 3-serie 132 495 +1 %
5. Skoda Superb 79 533 +79 %
6. Opel Insignia 68 495 -17 %
7. Ford Mondeo 66 979 -9 %
8. BMW 4-serie 63 686 -6 %
9. Volvo S60/V60 47 429 -1 %
10. Audi A5 40 913 -3 %
I topplistan återfinns därmed sex ”premiumtillverkare” och endast fyra ”vanliga tillverkare” (benämns mainstreamtillverkare på engelska).
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se