Efter Asien – nu satsar biltillverkarna på Afrika
Europa, Nordamerika, Europa och i viss mån Ryssland. Biltillverkarna har erövrat kontinent eller kontinent. Nu är det dags för Afrika. PSA-gruppen, Volkswagen och Renault vill expandera kraftigt i de länder som har en stabil politisk situation.
Att bygga bilar i länder med billig arbetskraft har varit en tydlig strategi för bilbranschen i många år. Sydkorea och Kina har flera stora bilfabriker och i Europa har tillverkarna främst expanderat i östra Europa. Nu ser det ut som att Afrika blir nästa stora kontinent för storskalig bilproduktion.
Renault har sedan många år varit den ledande tillverkaren i Afrika med två fabriker i Marocko. Totalt bygger Renault cirka 400 000 bilar i landet. Volkswagen och PSA-gruppen vill följa Renaults exempel och nyligen skrev Daimler på ett avtal om starta tillverkningen i Egypten efter ett uppehåll på fyra år. Politisk stabilitet är en förutsättning för att tillverkarna ska våga investera och bygga fabriker och därför anses de norra länderna ligga allra bäst till. Det är också i Algeriet, Egypten, Marocko och Tunisen som det säljs flest bilar i Afrika.
PSA har redan en fabrik i Tunisien och vill bygga bilar även i Algeriet. I Kenitra i Marocko vill PSA bygga en större anläggning. Där byggs i dag bland annat 208 som då också skeppas till Europa. I december förra året öppnade PSA-gruppen en utvecklingsavdelning i Segula och ett nytt bilcenter i Agadir. PSA-chefen Carlos Tavares vill dubbla kapaciteten i Kenitra till 200 000 bilar per år.
LÄS OCKSÅ: Volkswagen öppnar bilfabrik i Rwanda
I slutet av 2022 planerar PSA och Renault att tillsammans ha en årlig produktion av cirka 700 000 bilar vilket skulle göra Marocko till en större bilproducent än Polen. Marocko visas ofta upp som en modell för hur Afrika ska erövras och 90 procent av bilarna som byggs i landet exporteras till Europa, Mellanöstern och Sydamerika.
Låga löner talar till Marockos fördel i kampen om arbetstillfällen. Lönenivån anses ligga 75 procent under det billigaste landet i Västeuropa och även lägre än Östeuropa. Det gör det fördelaktigt att bygga de minsta och billigaste bilarna i afrikanska länder.
Renault bygger cirka 80 000 av Dacia-modellerna Logan och Sandero i Marocko och enligt uppgifter vill Renault expandera till cirka 500 000 bilar per år.
När de stora biltillverkarna kommer till Afrika följer underleverantörerna efter. Cirka 50 procent av delarna till en bil från PSA eller Renault kommer från lokala leverantörer.
Egypten är ett annat nordafrikanskt land som attraherar många tillverkare. Där investerar flera kinesiska tillverkare och bland annat Volvo-ägaren Geely vill bygga en elbilsfabrik i landet. När elbilarna kommer till Afrika behövs det laddstationer och flera underleverantörer har öppnat kontor och tillverkning i norra Afrika.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se