Efter corona – nu satsar Volvo Cars på säljrekord
Coronapandemin bromsade Volvo Cars försäljning under 2020. Men en stark höst får Volvos vd Håkan Samuelsson att gå för nytt rekord. Nu ska Volvo spränga en ny drömgräns.
När Geely köpte Volvo Cars från Ford 2010 sattes det långsiktiga målet att sälja 800 000 nya bilar per år senast 2020.
Men det kom en pandemi i vägen. 2019 sålde Volvo drygt 705 000 bilar och med de nya elbilarna från den upptagna utvecklingsavdelningen låg drömgränsen där och väntade.
Förutsatt att det inte sker några nya stora överraskningar i år är Volvos vd Håkan Samuelsson säker på att det blir nya rekord.
– Det är ett möjligt mål att nå bara inte pandemin överraskar oss, säger Samuelsson i en intervju med branschtidningen Automotive News.
Anledningen till Samuelssons optimism är de fina siffrorna för hösten 2020. Trots flera nedstängda marknader slog Volvo Cars rekord med 391 751 sålda bilar, så bra har Volvo aldrig sålt under sin 93-åriga historia.
TEST: Volvo XC40 Recharge T4 (laddhybrid)
Har börjat bra
2021 har också börjat bra med rekordförsäljning i januari. När Volvo Cars jämför olika marknader under januari ökade försäljningen med nio procent i Europa, 32 procent i USA och hela 91 procent i Kina. Men då jämförs försäljningen med den månad då corona lamslog Kina helt, januari 2020.
Samuelsson vill dock inte sträcka sig så långt att han lovar att den tidigare målsättningen på 800 000 sålda bilar nås redan 2021, men omöjligt är det inte.
– Vi ser att utvecklingen är stark och vi får se var vi landar i år. För tio år sedan sålde vi 400 000 bilar och ser vi på produktionstakten under hösten så låg vi på samma nivå för halva året. Vi är alltså ungefär dubbelt så stora som för tio år sedan.
När Håkan Samuelsson tittar in i kristallkulan för 2021 ser han också en ökad efterfrågan på laddbara bilar, Volvos Recharge-serie.
– Ungefär en fjärdedel av de bilar vi säljer i år borde komma från Recharge-modellerna, säger Samuelsson.
TEST: Volvo XC40 Recharge P8 AWD (elbil)
Fler elbilar
Under förra året stod Recharge för 17 procent av Volvos totala försäljning vilket var en ökning från 2019 med 6,5 procent. Under den framgångsrika hösten 2020 stod Recharge för 19 procent av försäljningen. I Europa var andelen hela 36 procent och Samuelsson ser att den utvecklingen fortsätter, trots något sämre skatteregler för till exempel laddhybrider i Sverige från och med 1 april 2021.
Samuelsson har tidigare sagt att Volvo Cars bara säljer elbilar framåt 2030. Enligt Volvo Cars finanschef Carla De Geyseleer tjänar Volvo bra pengar på Recharge-bilarna vilket ska motbevisa påståendet att elbilar är en förlustaffär.
– Vi ser inte de resultaten, vi har sålt dem med samma marginal som våra vanliga premiumbilar, säger Samuelsson.
När Volvo jämför sig med andra räknar de ihop en marknadsandel på tio procent i segmentet ”electric premium” med konkurrenter som Audi, BMW, Tesla och Mercedes.
Det i sin tur är en klart bättre marknadsandel än för de traditionella bilarna där Volvo ligger på sju procent.
Förra året fördubblade Volvo Cars försäljningen av laddbara bilar och den nya elbilen XC40 Recharge såldes i 4 659 exemplar. Just nu är efterfrågan allra störst på laddhybridversionen av XC60.
Senare i år, Volvo har en stor premiär planerad till början på mars, ska elbilen XC40 Recharge P8 få sällskap av ytterligare en modell. En eldriven XC90 ska komma nästa år och 2025 ska det finnas elbilar i alla Volvos segment. Elbilarna ska då svara för hälften av Volvos försäljning globalt.
TEST: Volvo V90 Recharge T6 AWD (laddhybrid)
Årlig försäljning sedan 2010
2020 661 713
2019 705 452
2018 642 253
2017 571 577
2016 534 332
2015 503 127
2014 465 866
2013 427 840
2012 421 951
2011 449 255
2010 373 525
Källa: Volvo Cars
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se