Foto: Indranil Aditya / Nurphoto / Shutterstock

Efter fjolårets rekord – Toyotas vinst sjunker med en fjärdedel

Toyotas vinst föll med 25 procent senaste kvartalet. Höjda räntor, valutaeffekter och kinesisk coronavirusrädsla uppges som orsaker. Samtidigt varnar bolaget för stora osäkerheter kring framtiden.

Så sent som förra året meddelade Toyota att de, likt flera andra biltillverkare, gjort rekordvinster. Höjda marginaler och att kunderna, i komponentbristens spår, tvingats välja mer lönsamma (läs, dyrare) produkter har gjort att många biltillverkare – trots minskad försäljning – har täljt guld på nybilsmarknaden.

Nu kan dock sötebrödsdagarna vara räknade, i alla fall om vi ska tro Toyota. Siffrorna från senaste kvartalet, mellan juli och september, som nu publicerats, visar på ett vinsttapp med en fjärdedel. Från 749 miljarder yen (omkring 56 miljarder kronor) förra året till ynka 562 miljarder yen (42 miljarder kronor) samma period i år. Orsakerna till tappet uppges vara flera, sammanfallande, faktorer. Den japanska yenen har tappat mycket värde på världsmarknaden, samtidigt som priserna för råmaterial har ökat kraftigt. Dessutom har de stigande räntorna påverkat bolaget negativt, samtidigt som covid-nedstängningar i Kina och fortsatt komponentbrist har gjort det svårt att skala upp produktionen.

”Ett antal förändringar sker samtidigt, vilket kan påverka hela bilindustrins framtid [...] Det är svårt att ens se sex månader framåt”, säger Toyotas vice-vd Kenta Kon i ett uttalande i Financial Times. Samtidigt sjönk också Toyotas aktie med 2,6 procent. Trots det behåller man sin vinstprognos på 2,4 biljoner yen för helåret fram till mars nästa år.

Toyota har varit sena i omställningen till laddbara drivlinor och rena elbilar, och trots att man nu precis lanserar elbilen bZ4X på marknaden kom nyheter så sent som förra veckan att man lutar åt att ta ett omtag på hela sin elbilssatsning. Exakt vilka förändringar som planeras, och hur pass långt i framtiden de kan påverka biltillverkarens resultat, återstår dock att se.