”Elbilar blir kanske inte billigare”
Premium Schaeffler är en gigant i bilbranschen, med varumärken som LuK och FAG i portföljen. Sedan 2009 är Schaeffler även största delägare av Continental. Dessutom en stor leverantör av elektriska drivlinor till biltillverkare. Vi känner Nordenchefen Erik Askensjö och bilindustriansvarige Mathias Lindgren på pulsen.
Schaeffler är kanske inte så kända för gemene man, men i bilbranschen och i underleverantörsledet är de enorma. Och varumärken som FAG, INA och LuK känns säkert igen av många bilintresserade. Man är också en jätte inom elmotorer. 2018 togs ett stort steg när Schaeffler köpte Elmotec, en ledande tillverkare av tillverkningsutrustning för elmotortillverkning. Schaeffler startades 1946 när bröderna Wilhelm och Georg Schaeffler bildade företaget INA för tillverkning av nållager. Efter köp av kullagertillverkaren FAG och kopplingspecialisten LuK bildades Schaeffler Group 2003. 2008 köptes en majoritetspost i Continental, en ägarandel som i dag har minskat till 46 procent. I dag har Schaeffler Group över 80 000 anställda och är verksamma i mer än 50 länder.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se