Elbilar kan skapa problem för svenska underleverantörer
Sverige har en stor industri som levererar komponenter till biltillverkarna, en industri som kan möta problem om omställningen till elbilar går undan.
Sverige har omkring 900 leverantörer till fordonsindustrin. Flera av dessa kan komma att få problem med både lönsamhet och tillväxt den dag elbilarna tar fart på allvar. Många av underleverantörerna tillverkar nämligen komponenter som förbränningsmotoriserade bilar använder men som saknas i elbilar.
Branschorganisationen Fordonskomponentgruppen, FKG, har genomfört en enkätundersökning hos svenska underleverantörer. Av de ungefär 100 företag som deltog svarade 17 procent att de kan möta stora problem.
– Det finns ju leverantörer som bara tillverkar bränsletankar eller kylare och som är specialiserade på det. Då kan man ju fundera vad ska de tillverka, säger Fredrik Sidahl, vd på FKG, till SR Ekot och fortsätter:
– Jag tror inte att leverantörerna är speciellt förberedda. Detta blir ett bryskt uppvaknande.
Nya möjligheter
Omställningen till eldrivna bilar öppnar dock för nya möjligheter. Nya företag med andra kompetenser kan etableras och växa till sig. Även befintliga underleverantörer kan anpassa sin produktion för att möta framtiden. Ett sådant företag är Techroi Fuel Systems i Bengtsfors som tillverkar bränsletankar. De har ställt om produktionen till bränsletankar avsedda för hybridbilar.
– Jag tror att det konceptet som kommer stå sig länge är hybrider, som drivs av el och bränsle. Hybridbilar är ett väldigt bra alternativ, säger Techroi Fuel Systems-delägaren Tommy Christensen till SR Ekot.
Företaget ska investera närmare hundra miljoner kronor för att få till en ny produktionslina i fabriken, något som sägs generera 70 nya arbetstillfällen.
– Det betyder att personalen mer eller mindre kommer att dubblas när det här är igång, säger Tommy Christensen till SR Ekot.
LÄS MER: EU vill se hårdare krav på bilar – utsläppen ska sänkas med 40 procent
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se