Foto: Sanne Väli-Tainio / Expressen Lifestyle

Elbilar ökar mest i Europa – men fortfarande säljs flest bensinare

Den europeiska bilmarknaden förändras och elektrifieras i allt snabbare takt, visar branschorganisationen ACEA:s statistik för tredje kvartalet. Nära var åttonde såld bil var helt eldriven, och på vissa marknader var ökningen flera hundra procent. Men fortfarande är bensin det populäraste drivmedlet.

När nu branschorganisationen ACEA släppt den sammanlagda statistiken för nybilsregistreringarna i Europa under årets tredje kvartal så står det klart att renodlade elbilar ökat sin marknadsandel betydligt. Jämfört med samma period förra året har antalet ökat med hela 22 procent, till totalt 259 449 exemplar. I samtliga länder utom Danmark och Italien ökade andelen rena elbilar, och i vissa länder var försäljningsökningen otroligt kraftig. På Cypern ökade elbilsförsäljningen med 490 procent, i Lettland med 231,8 procent, i Rumänien med 213,4 procent och i Bulgarien med 101,7 procent. Totalt fick rena elbilar en marknadsandel på 11,9 procent över Europa.

Samtidigt har försäljningen av laddhybrider avstannat märkbart, med ett försäljningstapp på sex procent jämfört med samma period förra året. Både i Italien och i Frankrike var tappen tvåsiffriga i procent. Totalt 8,5 procent av alla nybilsförsäljningar i Europa utgjordes av laddhybrider. Hybridbilar utan laddmöjlighet ökade å andra sidan med 6,9 procent till totalt 22,6 procent av marknaden och 492 011 sålda bilar.

LÄS OCKSÅ: Svensk bilförsäljning lyfter igen

Störst andel av de nysålda bilarna i Europa står dock fortfarande bensinare för, även om försäljningen minskat med 3,3 procent, och marknadsandelen minskat från 39,3 procent till 37,8 procent, jämfört med samma period förra året. Totalt 823 360 bensindrivna bilar såldes i Europa under tredje kvartalet. Även dieselmarknaden minskade, med 4,7 procent, till att stå för 16,5 procent.

Kommentar

Att rena elbilar ökar kraftigt är kanske inte så förvånande. Men kanske sker det på bekostnad av laddhybriderna. Med komponentbristen på nybilsmarknaden kan vi misstänka att tillverkarna medvetet styrt om produktionen till de som sänker märkenas snittutsläpp mest, och som ger bäst marginaler. Med ett alltmer utbyggt laddnätverk i Europa, och bättre ladd- och räckviddsprestanda, kan också tänkas att laddhybrider är på gång att spela ut sin roll som mellanformat mellan förbränningsmotordrivna bilar och elbilar. Icke laddbara hybrider å andra sidan, riktar sig mot en annan marknad, där kunderna inte kan ladda hemma. De har heller i regel inte lika stora batterier som laddhybriderna, och äter därmed inte lika mycket av komponenter och vinstmarginaler. Den ökande marknadsandelen för dessa kanske mer ska ses i ljuset av minskningen av bensin- och dieselbilar utan någon form av elektrifiering.

 

Hur bilmarknaden ser ut skiljer sig också kraftigt mellan länder, och de länder som noterat den största uppgången för elbilar, i procent räknat, är också marknader där det sålts, och säljs, ytterst få elbilar. Går ett land som Cypern från 20 till dryga 100 sålda elbilar, är ökningen i procent väldigt stor, men effekten på den totala europeiska marknaden försumbar.