Elbilar ökar starkt i Kina
I Kina har försäljningen av laddbara bilar ökat 23 procent sedan årsskiftet - på en krympande marknad.
CPCA, China Passenger Car Association, har släppt registreringsstatistiken för årets två första månader. Siffrorna visar att de laddbara bilarna fortsätter frälsa kineserna. Medan den totala bilmarknaden tappade 16 procent av volymen under januari och februari, jämfört med samma period 2022, ökade laddbara bilar hela 23 procent. Isolerar vi bensindrivna bilar så tappade de 25 procent.
Kina är med stor marginal världens största marknad för elbilar. I tal betyder det att det såldes 770 000 laddbara bilar i Kina under januari och februari. Som en jämförelse kan nämnas att det totalt under hela 2022 såldes 930 000 laddbara bilar i USA.
Särskilt intressanta är siffror för Tesla, som ökade försäljningen med 43 procent i Kina under januari och februari, jämfört med 2022. Det innebär att Tesla ökade sin marknadsandel – prissänkningarna verkar fungera som tänkt. Men jämfört med kinesiska märket BYD är Teslas försäljning inte lika imponerande. På den kinesiska elbilsmarknaden har Tesla en marknadsandel på 11 procent medan BYD har 28 procent av den kinesiska elbilsmarknaden.
Siffrorna understryker den kinesiska marknadens ekonomiska betydelse och riktningen bilmarknaden har.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se