Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Patrik Lindgren

Elbilarna tappade i november...

... men tittar vi i stället på årets elva första månader är det just elbilarna som är de riktigt stora vinnarna.

November månad ledde till en dryg 18-procentig uppgång i registreringsstatistiken jämfört med samma månad i fjol. En stor anledning är förstås den höjning av fordonsskatten som många bilar kommer att drabbas av i samband med kommande årsskifte (då skatten kommer att beräknas med WLTP-körcykeln som grund). Många nybilsköpare vill helt enkelt inte betala den högre skatten som är tänkt att styra om från traditionella till elektrifierade bilar.

En annan anledning är att fjolårets novembermånad, i jämförelse med i år, innehöll en registreringsdag färre vilket motsvarar ungefär fem procent lägre antal registreringar.

Av de 30 502 registreringarna under förra månaden var klart störst andel bensindrivna – 13 592 stycken. Det gav bensinbilarna en marknadsandel på 44,6 procent, 2,3 procentenheter lägre än för ett år sedan.

Dieselbilarna fortsätter att tappa och 8 937 registreringar gav dem en andel på 29,3 procent vilket kan jämföras med 33,9 procent i fjol.

Den tredje och sista kategorin som backade i november var rena elbilar. Fjolårets 1 208 registrerade elbilar blev i år 1 031 exemplar, ett tapp på knappt 15 procent. Elbilarnas marknadsandel uppgick i november till 3,4 procent. Samma månad förra året var andelen 4,7 procent.

LÄS OCKSÅ: Rejält prispåslag på laddhybrider och elbilar

Foto: Patrik Lindgren

 Populärast bland de laddbara bilarna var i november Volkswagen Passat GTE. Du kan läsa hela vårt test av uppdaterade Passat GTE här.

Laddhybriderna presterade däremot en bra under november med 3 241 registreringar, en uppgång med drygt 81 procent från fjolårets 1 787 registreringar. Laddhybridernas marknadsandel var förra månaden 10,6 procent, upp från 6,9 procent ett år tidigare.

LÄS OCKSÅ: Så lång är verkliga räckvidden hos 20 laddhybrider

De icke laddbara hybriderna landade på ungefär samma nivå som de laddbara hybriderna. 3 129 registreringar innebar 10,3 procents marknadsandel, upp från fjolårets 7,1 procent (1 844 enheter).

Antalet etanolbilar ökade kraftigt, men från väldigt låga nivåer. 31 bilar i november i fjol blev i november i år 178 stycken och en marknadsandel på 0,6 procent i stället för 0,1 procent. Även gasbilarna gjorde en rejäl uppryckning från låga nivåer – 100 bilar blev 394 och marknadsandelen växte därmed från 0,4 till 1,3 procent.

Följande tio laddbara bilar var de populäraste enligt Bil Swedens registreringsstatistik för november:

1. Volkswagen Passat GTE (laddhybrid), 861

2. Mitsubishi Outlander PHEV (laddhybrid), 432

3. Nissan Leaf (el), 224

4. BMW 330e (laddhybrid), 168

5. Volvo XC90 Twin Engine (laddhybrid), 161

6. Volvo V60 Twin Engine (laddhybrid), 153

7. Kia Niro Plug-In Hybrid (laddhybrid), 152

8. Volvo XC90 Twin Engine (laddhybrid), 141

9. Renault Zoe (el), 113

10. Volvo S90/V90 Twin Engine (laddhybrid), 111

Laddbart är årets melodi, i alla fall om man ser till den procentuella ökningen. Foto: Patrik Lindgren

Tittar vi i stället över en längre period, årets första elva månader (januari till och med november), är det elbilarna som är de stora vinnarna. Under nämnda period i fjol registrerades 5 985 elbilar i Sverige, under samma period i år uppgick antalet registreringar till 13 990 – en uppgång med knappt 134 procent.

En sådan uppryckning mäktade ingen annan fordonskategori med, även om laddhybriderna och icke laddbara hybrider ökade en hel del. Bensin- och dieselbilarna är de enda, tillsammans med etanolbilarna, som backade. Bensindrivna bilar backade knappt tio procent, dieseldrivna med knappt 20 procent.

Lägger vi fordons- och bränsleslag åt sidan och tittar på registreringsstatistiken ur ett märkes- och modellperspektiv heter vinnaren Volvo som med sina modeller S60 och V60 avgick med ”segern”. Topp tio populäraste bilmodellerna under november månad såg ut som följer:

1. Volvo S60/V60, 1 945

2. Volkswagen Passat, 1 446

3. Volkswagen Tiguan, 1 395

4. Volvo S90/V90, 1 192

5. Volvo XC60, 1 164

6. Volkswagen Golf, 1 100

7. Volvo XC40, 774

8. Kia Niro, 617

9. Volkswagen T-Cross, 616

10. Toyota Corolla, 580

Bilden högst upp i denna artikel är tagen under vårt elbilstest tidigare i höstas. Testet kan du läsa i sin helhet här.