Elbilspriserna har ökat med 28 procent i Europa under det senaste årtiondet
En rapport från Jato Dynamics visar att priserna på elbilar stiger kraftigt i Europa samtidigt som de sjunker dramatiskt i Kina. Under det senaste årtiondet har genomsnittspriset gått upp med 28 procent i Europa medan det fallit med 47 procent i Kina.
Sedan 2011 har det genomsnittliga priset för en ny elbil i Kina minskat från 430 000 kronor till 227 000 kronor – ett fall på 47 procent. I Europa har priserna däremot gått åt det rakt motsatta hållet. Genomsnittspriset har ökat från 342 000 kronor till 438 000 kronor, vilket motsvarar en höjning på 28 procent. I USA har priserna gått upp med 38 procent.
Elbilar är fortsatt dyrare än fossildrivna bilar i de allra flesta europeiska länder. Enbart Norge bryter trenden där en genomsnittlig elbil kostar runt 87 000 kronor mindre än en motsvarande bensin- eller dieselbil. Enligt Jato Dynamics är Kinas fallande priser ett resultat av ett koncentrerat försök att etablera landet som marknadsledande inom elbilsindustrin genom stora statliga investeringar år 2009.
Kina har därmed redan kunna fasa ut samhälleliga incitament medan tillverkare i Europa fortfarande är starkt beroende av statlig uppbackning för att göra elbilar mer tillgängliga för allmänheten. Landet har också fokuserat mer på billigare elbilsmodeller där 40 procent av elbilsförsäljningen kommer från stadsbilssegmentet.
Den billigaste elbilen i Kina kostar endast cirka 38 000 kronor medan minimikostnaden för en elektrisk bil i Europa landar runt 159 000 kronor. Enligt rapporten är det oklart hur europeiska och amerikanska biltillverkare kommer anpassa sig när subventionerna försvinner så småningom, men tar upp Tesla och Volkswagen som bra exempel på hur man kan sänka produktionskostnaderna och öka lönsamheten.
– Regeringar och tillverkare har gjort stora framsteg i att expandera elbilsmarknaden över det senaste årtiondet. Industrin är dock under fortsatt press när den försöker anpassa sig till regelverket kring hållbarhetsmål och ett skiftande marknadsfokus, säger Jato Dynamics vd David Krajicek.
Han fortsätter:
– Elbilsincitamenten har stöttat tillverkare i väst som försöker att bredda sitt utbud för att möta kundernas ökande efterfrågan. Nyckelspelarna i industrin måste dock se över prisgapet mellan elbilar och fossilbilar om de ska kunna konkurrera med sina motsvarigheter i Kina i framtiden.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se