Elbilspriserna på väg ner
2020 ser ut att bli elbilarnas och laddhybridernas år, trots coronakrisen. Ny försäljningsstatistik visar att priserna för sjunker både på nya och begagnade bilar och att försäljningen ökar kraftigt.
Det är högt tryck på laddbara bilar just nu. Elbilar och laddhybrider är vad bilköparna vill ha, visar statistik från bilhandelsplatsen Wayke där både nya och begagnade bilar räknas in. Försäljningen av laddhybrider ökade med 74 procent i april och elbilsköpen med 49 procent.
Trots det höga trycket ser Wayke att priserna sjunker, vilket kan förklaras med ett betydligt större utbud än samma period i fjol. Utbudet av nya elbilar har enligt Wayke varit 150 procent större i april i år och antalet begagnade elbilar till försäljning var 70 procent större. Det har bidragit till att priserna har sjunkit med i snitt sex procent under de senaste tre månaderna för begagnade elbilar och nio procent för nya.
LÄS MER: Stort test av tolv laddhybrider
– Vi ser plötsligt ett väldigt stort utbud av elbilar och laddbybrider, mycket tyder på att biltillverkarna byggt på sig stora lager inför 2020, säger Martin Fransson, vd, Wayke. Det är nog svårt ett hitta ett bättre köpläge för de som vågar investera just nu. Ser man ett år tillbaks så är priserna på laddbara bilar fortfarande i snitt 12-15 procent högre på begagnatmarknaden nu och Waykes data tyder på att de generellt håller bättre i värde jämfört med andra drivmedel.
Det är alltså inte bara på nybilssidan de laddbara bilarna går starkt. När Bil Sweden redovisade försäljningsstatistiken för april månad visade det sig att de laddbara bilarna, laddhybrider och elbilar, har klarat sig relativt bra genom coronakrisen. På en kraftigt vikande marknad har de laddbara bilarna fortsatt att sälja bra och det har lett till att deras marknadsandel ökat till 27 procent, jämfört med 12 procent samma månad i fjol.
LÄS MER: Så ska biltillverkarna slippa böter
Att utbudet av framförallt elbilar har ökat kraftigt under 2020 är ingen överraskning. EU:s utsläppskrav innehåller övergångsregler som gynnar tillverkare som har väntat till i år med att lansera elbilar. Från och med 1 januari 2020 räknas varje såld elbil dubbelt och med en faktor på 1,67 för 2021 och 1,33 för 2022 när de olika biltillverkarnas genomsnittliga koldioxidutsläpp räknas fram. Därför kan man misstänka att flera biltillverkare sett till att börja sälja elbilar 2020 och inte hade speciellt bråttom ut på marknaden förra året.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se