Europas och världens bilmarknader i fritt fall under coronakrisen
Flera stora bilmarknader i Europa och runt om i världen rapporterar dramatiska minskningar av nybilsförsäljningen. Franska bilmarknaden minskade med 89%, italienska med hela 98 procent, och den brittiska med 97 procent, siffror som inte varit så låga sedan tiden strax efter andra världskriget. I Indien, ett av världens folkrikaste länder såldes inte en enda ny bil under april månad.
I de speciella tider som råder, där flera länder infört strikta utegångsförbud och restriktioner i det nya coronavirusets kölvatten, är även många av världens bilmarknader hårt drabbade. Vi kunde visa trenderna redan för en månad sedan, men nu har statistiken för april månad kommit. I Frankrike visar försäljningssiffrorna för april ett tapp på hela 89 procent. Endast 20 997 bilar såldes, enligt den officiella statistiken. Frankrike är ett av de länder som haft, och har, hårdast restriktioner i Europa, och de allra flesta bilhandlare har hållit helt stängt. Minsta procentuella tappet stod inhemska premiummärket DS för, som tappade ”bara” 78 procent, medan alla icke-franska märken utom det PSA-ägda Opel låg på över 90 procents säljtapp.
I Storbritannien, som också tillhör länder som drabbast hårdast av virusets härjningar i Europa, är minskningen ännu högre än i Frankrike – hela 97 procents nedgång. Bara 4 321 bilar såldes totalt i Storbritannien i april, en siffra man behöver gå tillbaka till februari 1946, bara några månader efter andra världskrigets slut, för att matcha (då såldes 4 044 bilar). Mest intressant är att den bästsäljande bilen i Storbritannien, under de undantagstillståndsliknande förhållandena, var Tesla Model 3, av vilken 658 exemplar registrerades under april. I normala fall domineras den brittiska bilmarknaden av märken som Ford, Vauxhall och Volkswagen.
I Italien, som tidigt drabbades svårt i pandemin, ser försäljningssiffrorna likartade ut som i Storbritannien. Bara 4 279 bilar registrerades i april, att jämföra med 174 924 stycken samma månad i fjol. Ett tapp på 98 procent. Även här sticker Tesla ut som mindre drabbat, med ”bara” 50% tapp. En delförklaring är att Tesla har mer upparbetade digitala köpkanaler, vilket gjort att försäljningen kunnat fortsätta även när många presumtiva kunder inte haft möjlighet att besöka en bilhall. Rena elbilar stod för övrigt för hela 11,6 procent av den italienska bilmarknaden, en remarkabelt hög siffra. Förutom Tesla såldes även en stor andel elbilar från Renault, knutet till försäljningar av hyrbilar.
Mest remarkabla siffran som presenterats måste ändå vara från utanför Europa. I Indien, ett av världens största länder befolkningsmässigt, rapporteras nämligen inte en enda ny bil ha registrerats under april månad. En väldigt stor del av de bilar som säljs i Indien tillverkas också inhemskt, och industrin – i likhet med resten av samhället – har helt enkelt stått stilla.
Under maj månad förväntas siffrorna på många håll inte bli fullt så extrema. Många av Europas bilfabriker planerar återstart av produktionen, om än sällan på full skala, och i Frankrike kan bilhandlare preliminärt öppna igen den 11 maj. Indien har restriktioner som, i nuläget, sträcker sig till 17 maj.
Siffrorna för april månad visar samtidigt att den svenska marknaden, som ändå fallit 37,5 procent, var klart större än Storbritannien och Italien (även sammantaget), även det ett unikum.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se