F1-miljardär vill köpa hela Aston Martin
Att välbärgade miljardärer knackar på och vill köpa en Aston Martin hör till vanligheterna. Men det här är historien om en F1-miljardär som snart kan vara ägare till Aston Martin – hela Aston Martin.
Det är brittiska Autocar som rapporterar att den kanadensiske miljardären Lawrence Stroll – som äger F1-stallet Racing Point där hans son Lance kör en av bilarna – är intresserad av att köpa Aston Martin. Anledningen är det låga värdet på aktierna i Aston Martin. Den brittiska sportbilstillverkaren har det tufft ekonomiskt och rapporterade nyligen ett negativt resultat för årets första nio månader på drygt 170 miljoner kronor. Och det är trots att Aston Martin investerat i flera modeller, bland annat en ny suv, med en målsättning att fördubbla sin försäljning till 14 000 bilar per år före 2023.
Enligt Autocar är Stroll övertygad om att Aston Martin kommer att leverera vinst så fort nya suven DBX börjar säljas.
I dag äger det Kuwait-baserade företaget Adeem/Primewagon 36 procent av aktierna. Italienska InvestIndustrial äger 31 procent och Daimler äger fyra procent. Aston Martin har sedan några år ett tätt samarbete med Daimler och använder en hel del material och teknik från Mercedes.
Lawrence Stroll har tidigare investerat i flera kända varumärken så som Pierre Cardin, Ralph Lauren och Tommy Hillfiger. Stroll anses ha en förmögenhet på 26 miljarder kronor där merparten kommer från en försäljning av sin del i varumärket Michael Kors.
Aston Martins suv DBX kan du läsa mer om här.
F1-stallet Racing Point är baserat i Buckinghamshire inte långt från Aston Martins högkvarter i Gaydon. Aston Martin är precis som Stroll involverade i Formel 1 men i konkurrentteamet Red Bull. Enligt Autocar planerar Stroll att döpa om Red Bull till Aston Martin om han får kontroll över bilmärket.
Aston Martin var en gång syskonmärke med Volvo i den av Ford skapade bilgruppen Premier Automotive Group. Men under krisåren i början av 2000-talet bestämde sig Ford att sälja av sina PAG-märken där Aston Martin 2007 såldes till en grupp investerare, Volvo till slut till kinesiska Geely och Jaguar Land Rover till indiska Tata Motors.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se