Faraday Futures modell FF 91 presenterades 2017 men har, på grund av finansiella hinder, skjutits på framtiden flertalet gånger.
Faraday Futures modell FF 91 presenterades 2017 men har, på grund av finansiella hinder, skjutits på framtiden flertalet gånger. Foto: Faraday Future

Faraday Future hoppas på leverans i vår

Följetongen Faraday Future fortsätter. Senaste budet är att produktionen ska sätta igång i slutet av mars månad nästa år och med leveransstart i april. Men för att nå dit behövs ytterligare kapital – helt enkelt massor av pengar.

Under 2014 grundades företaget Faraday Future som under 2015 presenterade storslagna planer om att två år senare börja sälja elbilar med bättre specifikationer än Tesla Model S. Så blev det inte. Faraday Future, som har sitt huvudkontor i Kalifornien men är uppbyggt med investeringar från främst Kina (grundaren är en kinesisk affärsman), har än i dag inte kommit till skott. Dock lyckades de i fjol tillverka ett exemplar av modellen FF 91 som presenterades för sex år sedan. Den serietillverkning som var tänkt att inledas under tredje kvartalet i år blev inte verklighet och nya budet är att komma igång i slutet av mars 2023 med leveransstart i april.

FF 91.
FF 91.
1 AV 2
FF 91.
Foto: Faraday Future
2 AV 2
FF 91.
Foto: Faraday Future

Men för att nå ditt måste Faraday Future, som nyligen har möblerat om en hel del i företagsledningen (bland annat har ny vd utsetts), måste företaget få ordning på finanserna. De pengar som en rad olika investerare skjutit till under åren har inte räckt och nu äskar man ytterligare medel i form av knappt 1,8 miljarder kronor. Tillsammans med en investerare ska Faraday Future ha nått en bindande avsiktsförklaring som är tänkt att leda till ett tillskott på motsvarande 312 miljoner kronor. För resterande 1,5 miljarder kronor ställs hoppet mycket till befintliga investerare som tidigare har uttryckt farhågor kring bolagets status.