En del tillval och utrustning förlänger leveranstiderna rejält och därför erbjuds enklare utföranden av olika bilmodeller.

Färre nybilstillval – snabbare leverans

Biltillverkarna försöker tillverka så många bilar som möjligt i komponentbristernas tidevarv, leveranstiderna är i vissa fall över ett år. Nu erbjuds vissa modeller i enklare utföranden och med färre tillvalsmöjligheter och då kortas leveranstiderna avsevärt för den som inte vill vänta över ett år på sin nya bil.

Det är ett vanligt samtalsämne i dag, Rysslands invasionskrig i Ukraina, nya covid-19-utbrott, nedstängningar och andra komplikationer som följer av detta. Som det ser ut just nu verkar ljusningen på fronten dessvärre dröja. Biltillverkarna har tvingats uppfinna hjulet igen och komma på nya lösningar.

Enligt rapporter från Automotive News har Renault slimmat sin produktion av nya modellen Arkana. Den erbjuds i ett speciellt Fast track-utförande och finns då i endast tre färger, svart, vit och grå. Det är inte bara lackfärger som har fått stryka på foten, den finns endast med RS Line-paket och ett motoralternativ. Allt för att förenkla och snabba upp hela processen. Efterfrågas fler tillval kan inte den kortare leveranstiden garanteras.

Renault kallar det för Fast track och de kan därmed förkorta leveranstiden från tidigare fem månader till max 30 dagar. Det är redan i gång i hemlandet Frankrike och det återstår att se om det eventuellt sprider sig till fler länder. I juni månad stod Fast track-alternativet för hälften av alla beställningar gällande Renault Arkana i Frankrike.

En källa nära Renault berättade för Reuters att vi kommer få se fler biltillverkare som använder sig av den här typen av förenklade erbjudanden då leveransproblemen lär fortsätta ett bra tag till. Fordonsbranschen upplever en paradox, å ena sidan vill de producera det som efterfrågas men minskat produktutbud gör det lättare för kunderna att hitta rätt bil och utrustning, säger Denis Schemoul mobilitetsanalytiker på S&P Global.

Volkswagen slimmade ner urvalet av tillbehör gällande ID.3 tidigare i år. Enligt egen utsago prioriterar Volkswagen erbjudanden som kan levereras så snabbt som möjligt till sina kunder trots komponentbristen som råder.

1 AV 7
Volkswagen ID.3.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 AV 7
Volkswagen ID.3.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 AV 7
Dacia Duster.
Foto: Dacia
4 AV 7
Dacia Duster.
Foto: Dacia
5 AV 7
Dacia Jogger.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
6 AV 7
Dacia Sandero Stepway.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
7 AV 7
Dacia Sandero Stepway.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Dacia har ett eget program som kallas för Up & Go och inkluderar Duster, Jogger och Sandero Stepway. De enda möjligheterna köparen får är att välja motor och färg, och till det finns det ett färdigt utrustningspaket som inte går att ändra på för att kunna nyttja den snabbare leveranstiden på 30 dagar. Dacia Up & Go finns för närvarande bara tillgängligt i Frankrike men ska rullas ut i Belgien, Marocko och Portugal i slutet på året och sedan även i England.

Volvo valde ett eget spår i komponentbristen, de har i vissa fall kontaktat bilköpare som har beställt bilar och presenterat valmöjligheten att välja bort säkerhetssystemet BLIS, Volvos döda-vinkelvarnare, för att kunna få en snabbare leverans. Alternativet är försenad leverans.
– Vi kan i dag inte säga när BLIS blir tillgängligt som tillval igen, säger Christina Zander på Volvo Cars pressavdelning.

Vi följer utvecklingen med spänning och undrar vilka fler biltillverkare som kommer haka på det här tåget.