FCA och PSA går ihop – affären klar
Nu är avtalet påskrivet och cheferna har skakat hand – fordonsjättarna FCA och PSA går samman och bildar världens fjärde största bilkoncern.
Avtalet har skrivits på och högsta cheferna Carlos Tavares (PSA) och Mike Manley (FCA) har skakat hand. Därmed är det klubbat och klart att FCA och PSA går ihop. Att två så här stora företag slås ihop tillhör inte vanligheterna i bilvärlden, FCA och PSA kommer tillsammans att utgöra världens fjärde största bilkoncern räknat på volym. Koncernen kommer att bygga omkring 8,7 miljoner bilar årligen. Om man i stället räknar på kombinerade intäkter blir FCA och PSA tredje störst i världen, med nästan 170 miljarder euro i samlade intäkter.
FCA och PSA kommer att samlas under ett nytt moderbolag med bas i Nederländerna. Fiat-toppen John Elkann blir styrelseordförande för den nya koncernen och tidigare PSA-chefen Carlos Tavares blir vd och styrelseledamot.
I ett pressmeddelande förklarar FCA och PSA några av fördelarna med samgåendet, som de ser på saken. En är att den nya koncernen får en bred geografisk spridning, 46 procent av intäkterna ska komma från europeiska marknaden och 43 procent från Nordamerika.
Man tror sig kunna spara cirka 3,7 miljarder euro årligen tack vare synergieffekter. Besparingarna beräknas bli möjliga genom gemensamma investeringar i plattformar motorfamiljer men också tack vare den stora koncernens starkare köpkraft. Koncernen kommer att fokusera på två plattformar, en liten och en kompakt/mellanstor, som vardera ska producera omkring tre miljoner bilar årligen. I pressmeddelandet uttrycks det tydligt att transaktionen inte ska leda till att några fabriker läggs ner.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se