Ferrari SF90 är Ferraris första laddhybrid. Foto: Expressen Lifestyle

Ferrari bygger ut – för att få in hybrider och elbilar

Ferrari har köpt tomtmark nära sin bilfabrik i Maranello.

Anledningen är att Ferrari ska bygga en tredje produktionsanläggning för sina laddhybrider och elbilar.

Intill ska Ferrari också bygga en anläggning för att sätta ihop batteripaket och för utveckling av elbilsbatterier.

Jan-Erik Berggren

Ferrari rustar för framtiden. Elektrifieringen påverkar även det ikoniska italienska bilmärket som väntas öka sin försäljning av elbilar och laddhybrider dramatiskt de kommande åren. 

För att möta efterfrågan ska Ferrari bygga en tredje produktionsanläggning nära de två andra i fabriken i Maranello.

Den nya tomten ska också hysa en anläggning för att sätta ihop batteripaket till elbilarna och laddhybriderna samt för utveckling av nya elbilsbatterier.

Ny vd = ny organisation

Mer detaljer om den nya anläggningen kommer troligen den 16 juni då Ferrari ska prata inför aktiemarknaden. Vd Benetto Vigna ska avslöja Ferraris affärsplan för de kommande fyra åren. Ferrari väntas inleda en fas där de går från bilar med 12-cylindriga förbränningsmotorer till elbilar och laddhybrider.

Vissa aktieägare är oroliga för Ferraris framtid, trots flera år av betydande vinster. Aktiekursen är för många en besvikelse vilket ses som en oro för hur Ferrari ska klara omställningen och hänga med i elbilsracet. Aktien har droppat 22 procent i år vilket är sämre än börsen i Milano och flera konkurrenter.

När Vigna tillträdde satte han genast fart på förändringsarbetet med en ny organisation och han värvade flera tekniker för att leda omställningen. Benetto Vigna värvade flera personer från sin gamla arbetsgivare STMicro, ett företag som levererade sensorer till bland annat Apple och flera biltillverkares navigationssystem.