Fler elbilar än bensin- och dieselbilar
Under förra månaden registrerades i Sverige fler elbilar än bensin- och dieselbilar tillsammans, visar Mobility Swedens statistik. I den ser vi även att totala antalet registreringar fortsätter minska, så pass att prognosen för året revideras än en gång.
Mobility Sweden, tidigare Bil Sweden, har nu summerat svenska nybilsregistreringar för september månad och kanske mest intressant är slutraden där allt summeras. 22 048 nya bilar registrerades i vårt avlånga land under förra månaden, en siffra som är lägre vad än som registrerades samma månad under de två pandemiåren 2020 och 2021.
Orderböckerna uppges vara fulla, i stället är det leveransproblem som sätter käppar i hjulen för svensk försäljning av nya bilar. Nedstängningar i Kina, kriget i Ukraina och höga energipriser är några anledningar som har lett till att bilindustrin inte kan leverera som avsett.
– Detta medför att vi för tredje gången reviderar ned prognosen för innevarande år, från 300 000 till 285 000 för nya personbilar och från 40 000 till 37 000 för lätta lastbilar. Prognosen präglas fortsatt av hög osäkerhet, säger Mattias Bergman som är vd på Mobility Sweden.
Hittills i år, från januari till och med september, har det i Sverige registrerats 204 640 nya bilar. Under motsvarande period i fjol registrerades 232 383 nya bilar. Minskningen hittills i år därmed 11,9 procent.
Elbilarna störst
Av de 22 048 nya bilar som registrerades under september månad var 7 772 av typen elbil. Det innebär att elbilarna utgjorde 35,3 procent av registreringarna. Näst störst kategori var bensinbilarna med 4 627 registreringar vilket ger en andel om 21 procent. Tredje störst var laddhybriderna med 4 363 registrerade fordon, 19,8 procent av totala antalet.
Därefter kom dieselbilarna med 2 333 registreringar vilket motsvarar 10,6 procent.
Störst tapp, jämfört med september månad i fjol, stod bensinbilarna för då de backade med 24,9 procent.
Läggs registreringssiffrorna för bensin- och dieselbilar samman når de upp till 6 960 registreringar, klart färre än antalet elbilar. Andelen bensin- och dieselbilar uppgick tillsammans till 31,6 procent.
Elbilarna har hittills under året, jämfört med samma tidsperiod i fjol, ökat med cirka 55 procent medan laddhybriderna har tappat ungefär 21 procent.
– För att elektrifieringstrenden med den höga andelen elbilar ska fortsätta, är det viktigt att den nya regeringen stöder omställningen med långsiktiga styrmedel i likhet med bonus-malus, säger Mattias Bergman.
Privatpersoner köper elbilar
Tidigare registrerades elbilarna främst som företags- och förmånsbilar, men under fjolåret började en förändring skönjas och den har fortsatt under innevarande år. Under årets nio första månader stod privatpersoner för ungefär 60 procent av elbilsregistreringarna.
Privatleasingens allt större popularitet är en anledning, elbilarna utgör runt 70 procent av alla ingångna privatleasingavtal i år. De nya tjänstebilsreglerna uppges ha spätt på privatleasingens popularitet.
Topplista elbilar
September 2022.
1. Volkswagen ID.4, 595
2. Volvo XC40, 566
3. Kia Niro EV, 555
4. Skoda Enyaq, 491
5. Tesla Model 3, 484
6. Tesla Model Y, 431
7. Volvo C40, 350
8. Kia EV6, 295
9. Nissan Leaf, 285
10. Polestar 2, 274
Volkswagen större än Volvo
Det är tajt i märkestoppen, men september månads vinnare var Volkswagen med 2 717 registreringar, tätt följt av Volvo som med 2 496 registreringar hade mindre marginal bak till Kia som nådde 2 336 registreringar.
I ”tyska premiumkampen” var det Mercedes som drog längsta strået med 1 374 registreringar. BMW var knappt hundra registreringar bakom med 1 283 medan Audi landade en bit längre bak.
Topplista biltillverkare
September 2022.
1. Volkswagen, 2717
2. Volvo, 2496
3. Kia, 2336
4. Toyota, 1999
5. Mercedes, 1374
6. BMW, 1283
7. Skoda, 1112
8. Audi, 971
9. Tesla, 915
10. Ford, 810
11. Peugeot, 621
12. Nissan, 554
13. MG, 548
14. Hyundai, 521
15. Mazda, 510
16. Seat, 470
17. Citroën, 302
18. Polestar, 274
19. Fiat, 260
20. Dacia, 226
Kia Niro i topp
Kias modell i det så kallade C-segmentet – Niro – har under flera år varit en av de mest populära i Sverige, inte minst hos privatköparna. Kia Niro, som nyligen har lanserats i helt nytt utförande, har en fördel i att erbjuda tre olika drivlinor för att tilltala en bred skara bilköpare. Niro finns som icke laddbar hybrid, laddhybrid och elbil. Bredden, bland mycket annat, gör att modellen hamnade i topp i september.
Volvo-landet Sverige är numera inte ett Volvo-land i samma utsträckning som förr. I september hade Volvo nämligen ”bara” två modeller på topp tio – suvarna XC40 och XC60.
Högt prissatta modeller och en tuffare tjänstebilsmarknad lär vara två anledningar till att Volvo inte dominerar som förr.
Av de modeller som endast finns i eldrivet utförande utmärker sig Skoda Enyaq med en sjundeplats, före många tidigare storsäljare.
Topplista personbilar
September 2022. Oavsett drivmedel.
1. Kia Niro, 803
2. Volvo XC40, 631
3. Toyota RAV4, 623
4. Volkswagen ID.4, 595
5. Volkswagen T-Roc, 526
6. Toyota Yaris, 518
7. Skoda Enyaq, 516
8. Volvo XC60, 504
9. Tesla Model 3, 484
10. Kia Ceed, 482
11. Kia Sportage, 475
12. Volvo S60/V60, 444
13. Tesla Model Y, 431
14. Volkswagen Golf, 398
15. Volvo S90/V90, 396
16. Volvo C40, 350
17. Kia EV6, 295
18. Volkswagen Tiguan, 293
19. Nissan Leaf, 285
20. Toyota Corolla, 284
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se