Elbilarna har tagit över i registreringsstatistiken.Här ses Sveriges mest köpta elbil – Volkswagen ID.4. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Fler elbilar än bensin- och dieselbilar

Under förra månaden registrerades i Sverige fler elbilar än bensin- och dieselbilar tillsammans, visar Mobility Swedens statistik. I den ser vi även att totala antalet registreringar fortsätter minska, så pass att prognosen för året revideras än en gång.

Mobility Sweden, tidigare Bil Sweden, har nu summerat svenska nybilsregistreringar för september månad och kanske mest intressant är slutraden där allt summeras. 22 048 nya bilar registrerades i vårt avlånga land under förra månaden, en siffra som är lägre vad än som registrerades samma månad under de två pandemiåren 2020 och 2021.
Orderböckerna uppges vara fulla, i stället är det leveransproblem som sätter käppar i hjulen för svensk försäljning av nya bilar. Nedstängningar i Kina, kriget i Ukraina och höga energipriser är några anledningar som har lett till att bilindustrin inte kan leverera som avsett.

– Detta medför att vi för tredje gången reviderar ned prognosen för innevarande år, från 300 000 till 285 000 för nya personbilar och från 40 000 till 37 000 för lätta lastbilar. Prognosen präglas fortsatt av hög osäkerhet, säger Mattias Bergman som är vd på Mobility Sweden.

Hittills i år, från januari till och med september, har det i Sverige registrerats 204 640 nya bilar. Under motsvarande period i fjol registrerades 232 383 nya bilar. Minskningen hittills i år därmed 11,9 procent.

Elbilarna störst

Av de 22 048 nya bilar som registrerades under september månad var 7 772 av typen elbil. Det innebär att elbilarna utgjorde 35,3 procent av registreringarna. Näst störst kategori var bensinbilarna med 4 627 registreringar vilket ger en andel om 21 procent. Tredje störst var laddhybriderna med 4 363 registrerade fordon, 19,8 procent av totala antalet.
Därefter kom dieselbilarna med 2 333 registreringar vilket motsvarar 10,6 procent.

Störst tapp, jämfört med september månad i fjol, stod bensinbilarna för då de backade med 24,9 procent.
Läggs registreringssiffrorna för bensin- och dieselbilar samman når de upp till 6 960 registreringar, klart färre än antalet elbilar. Andelen bensin- och dieselbilar uppgick tillsammans till 31,6 procent.

https://datawrapper.dwcdn.net/9C5zV/1/

Elbilarna har hittills under året, jämfört med samma tidsperiod i fjol, ökat med cirka 55 procent medan laddhybriderna har tappat ungefär 21 procent.

– För att elektrifieringstrenden med den höga andelen elbilar ska fortsätta, är det viktigt att den nya regeringen stöder omställningen med långsiktiga styrmedel i likhet med bonus-malus, säger Mattias Bergman.

Privatpersoner köper elbilar

Tidigare registrerades elbilarna främst som företags- och förmånsbilar, men under fjolåret började en förändring skönjas och den har fortsatt under innevarande år. Under årets nio första månader stod privatpersoner för ungefär 60 procent av elbilsregistreringarna.
Privatleasingens allt större popularitet är en anledning, elbilarna utgör runt 70 procent av alla ingångna privatleasingavtal i år. De nya tjänstebilsreglerna uppges ha spätt på privatleasingens popularitet.

Topplista elbilar

September 2022.

 

1. Volkswagen ID.4, 595

2. Volvo XC40, 566

3. Kia Niro EV, 555

4. Skoda Enyaq, 491

5. Tesla Model 3, 484

6. Tesla Model Y, 431

7. Volvo C40, 350

8. Kia EV6, 295

9. Nissan Leaf, 285

10. Polestar 2, 274

I september låg Volkswagen steget före Volvo. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Volkswagen större än Volvo

Det är tajt i märkestoppen, men september månads vinnare var Volkswagen med 2 717 registreringar, tätt följt av Volvo som med 2 496 registreringar hade mindre marginal bak till Kia som nådde 2 336 registreringar.
I ”tyska premiumkampen” var det Mercedes som drog längsta strået med 1 374 registreringar. BMW var knappt hundra registreringar bakom med 1 283 medan Audi landade en bit längre bak.

Topplista biltillverkare

September 2022.

 

1. Volkswagen, 2717

2. Volvo, 2496

3. Kia, 2336

4. Toyota, 1999

5. Mercedes, 1374

6. BMW, 1283

7. Skoda, 1112

8. Audi, 971

9. Tesla, 915

10. Ford, 810

11. Peugeot, 621

12. Nissan, 554

13. MG, 548

14. Hyundai, 521

15. Mazda, 510

16. Seat, 470

17. Citroën, 302

18. Polestar, 274

19. Fiat, 260

20. Dacia, 226

En favorit hos många bilköpare är Kia Niro. Här ses Teknikens Världs Robin Törnros med nya Niro i samband med provkörningen i våras. Foto: Robin Törnros / Teknikens Värld

Kia Niro i topp

Kias modell i det så kallade C-segmentet – Niro – har under flera år varit en av de mest populära i Sverige, inte minst hos privatköparna. Kia Niro, som nyligen har lanserats i helt nytt utförande, har en fördel i att erbjuda tre olika drivlinor för att tilltala en bred skara bilköpare. Niro finns som icke laddbar hybrid, laddhybrid och elbil. Bredden, bland mycket annat, gör att modellen hamnade i topp i september.

Volvo-landet Sverige är numera inte ett Volvo-land i samma utsträckning som förr. I september hade Volvo nämligen ”bara” två modeller på topp tio – suvarna XC40 och XC60.
Högt prissatta modeller och en tuffare tjänstebilsmarknad lär vara två anledningar till att Volvo inte dominerar som förr.

Av de modeller som endast finns i eldrivet utförande utmärker sig Skoda Enyaq med en sjundeplats, före många tidigare storsäljare.

Topplista personbilar

September 2022. Oavsett drivmedel.

 

1. Kia Niro, 803

2. Volvo XC40, 631

3. Toyota RAV4, 623

4. Volkswagen ID.4, 595

5. Volkswagen T-Roc, 526

6. Toyota Yaris, 518

7. Skoda Enyaq, 516

8. Volvo XC60, 504

9. Tesla Model 3, 484

10. Kia Ceed, 482

11. Kia Sportage, 475

12. Volvo S60/V60, 444

13. Tesla Model Y, 431

14. Volkswagen Golf, 398

15. Volvo S90/V90, 396

16. Volvo C40, 350

17. Kia EV6, 295

18. Volkswagen Tiguan, 293

19. Nissan Leaf, 285

20. Toyota Corolla, 284