Foto: Shutterstock & Expressen Lifestyle

Flera biltillverkare lämnar Ryssland

Kia tillverkar fortfarande bilar i Sankt Petersburg. Men nu kan det komma att ändras. Kia överväger att lämna landet. Ford har redan tagit beslutet att lämna, så även Mercedes.

Rysslands anfallskrig mot Ukraina har fått fått efterverkningar även i bilindustrin. Volkswagen stängde sin fabrik i Kaluga kort efter invasionen den 24 februari och så sent som häromdagen meddelade de att de letar efter en lösning att bli av med den för gott. 

Toyota har stängt ned sin produktion i Sankt Petersburg. Nissan sålde sina verksamheter i Sankt Petersburg och Moskva för en symbolisk summa, precis som Renault gjorde efter ett par tvärvändningar.

Nu överväger också Kia att dra sig ur Ryssland. Anledningen är krass: försäljningen dalar. Märket var i fjol Rysslands näst mest sålda. Men i år har försäljningen rasat med närmare 65 procent i landet och nu överväger man att lägga ned verksamheten helt. 

– Om du frågar mig om en negativ faktor för försäljningen, så skulle jag säga att osäkerheten i Ryssland kan öka nästa år och att bilmarknaden i sig kan stängas ned helt ett tag, sade Woo-Jeong Joo, Kias vice vd, vid ett samtal med investerare. 

Kia tillverkar sina bilar vid Hyundais fabrik i Sankt Petersburg. Joo avböjde att kommentera på frågan om Hyundai planerar att sälja sin fabrik i Ryssland.

Mondeo är en av en handfull modeller som Ford har tillverkat i Ryssland tillsammans med (numera tidigare) partnern Sollers. Foto: Ford

Ford och Mercedes drar sig ur

Under onsdagen har det kommit uppgifter om att både Ford och Mercedes drar sig bort från den ryska marknaden på grund av kriget.
Ford säger att Ryssland, som det ser ut nu, är ett avslutat kapitel och säljer därför sin 49-procentiga andel i samriskbolaget Ford Sollers som driver tre fabriker i landet. Att lämna Ryssland har förmodligen varit en lite enklare process för just Ford i och med att den amerikanska biltillverkaren inledde en avveckling i landet redan för tre år sedan.
Ford har dock inte stängt dörren till Ryssland helt. Om situationen skulle stabiliseras har de möjlighet att inom fem år köpa tillbaka den andel i Sollers som de nu gör sig av med.

Mercedes har också tagit beslut om att dra sig ur Ryssland samt att sälja allt aktieinnehav i olika dotterbolag med verksamhet i landet. Dock kommer det 15-procentiga innehavet i ryska lastbilstillverkaren Kamaz att behållas men föras över till lastbilsdivisionen Daimler Trucks som är fristående från personbilstillverkaren Mercedes.