Förändringens vindar över bilvärldens logotyper
I bilvärlden är inget sig likt. Efter ett århundrade med förbränningsmotorer ser framtiden ut att bli eldriven. Antalet nya bilmärken som ligger i startgroparna för att bli verklighet är också fler än på länge. Men brottet med det gamla syns inte bara i tekniken, utan även i det visuella – i biltillverkarnas logotyper. Här har mer hänt de senaste åren än på mycket länge.
Peugeot, Renault, BMW, Kia och Nissan. För att nämna några. Listan kan göras lång på de bilmärken som de senaste åren tagit fram nya eller uppfräschade visuella identiteter. Logotyper som blickar framåt, i vissa fall bakåt, eller kanske bara på nutiden. Och sällan har så mycket hänt på så kort tid.
”Med grafisk design är det precis som med mode eller formgivning i stort, den behöver uppdateras och anpassas till nya förutsättningar, och man kan se riktningar och trender”, säger Magnus Lindgren, som undervisar i grafisk form och visuell kommunikation vid Beckmans Designhögskola i Stockholm sedan 25 år tillbaka, och även är med i ledningsgruppen för Medieinstitutet. ”Just nu ser vi en riktning att logotyper och grafik blir mer anpassade till att användas i mobiltelefoner, och med det ser vi ett manér som kallas flat logo eller one-line illustration.” (Platt logotyp eller illustration som kan ritas med en enda linje, red anm.)
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se