Ford ändrar logotyp
Nu ställer sig Ford till skaran tillverkare som ändrar sin logotyp – men lugn du kommer att känna igen den.
I dagarna lanserades årsmodell 2024 av Fords pickup F-150 på andra sidan Atlanten. Men det som skapade mest sus var inte bilen i sig utan det nya emblemet i grillen. Även om Ford inte själva har gått ut med ett pressmeddelande om saken så spred sig ryktet. Rob Brancheau, Fords formgivare av färger och material, har emellertid bekräftat den nya logotypen för Car and Driver.
Egentligen är det inte konstigt alls. Precis som bildesign i stort så ändras de grafiska trenderna med tiden. Nu är det enkelhet som gäller, borta är tredimensionella effekter och finlir.
Fords ”nya” logotyp följer trenden. Ovalen (som introducerades 1927) har nu en enkel vit ram och själva bilnamnet har dragits upp ett snäpp. Faktum är att den nya versionen kopplar till den som tillverkaren introducerade under mitten av 1960-talet.
När logotypen hamnar på andra modeller än F-150 återstår att se.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se