Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
1 AV 2
Fords pickup Ranger Raptor går dåligt i undanmanöverprovet
2 AV 2
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Ford ändrar logotyp

Nu ställer sig Ford till skaran tillverkare som ändrar sin logotyp – men lugn du kommer att känna igen den.

I dagarna lanserades årsmodell 2024 av Fords pickup F-150 på andra sidan Atlanten. Men det som skapade mest sus var inte bilen i sig utan det nya emblemet i grillen. Även om Ford inte själva har gått ut med ett pressmeddelande om saken så spred sig ryktet. Rob Brancheau, Fords formgivare av färger och material, har emellertid bekräftat den nya logotypen för Car and Driver

Egentligen är det inte konstigt alls. Precis som bildesign i stort så ändras de grafiska trenderna med tiden. Nu är det enkelhet som gäller, borta är tredimensionella effekter och finlir. 

”Nya” logotypen är lite tydligare...”Nya” logotypen är lite tydligare...”Nya” logotypen är lite tydligare...
... än den vi känner sedan tidigare.... än den vi känner sedan tidigare.... än den vi känner sedan tidigare.
1 AV 2
”Nya” logotypen är lite tydligare...
Foto: Ford
2 AV 2
... än den vi känner sedan tidigare.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Fords ”nya” logotyp följer trenden. Ovalen (som introducerades 1927) har nu en enkel vit ram och själva bilnamnet har dragits upp ett snäpp. Faktum är att den nya versionen kopplar till den som tillverkaren introducerade under mitten av 1960-talet.

När logotypen hamnar på andra modeller än F-150 återstår att se.