Ford delas upp i två delar
För att sätta fart på utvecklingen av elbilar delar amerikanska Ford upp företaget i två delar: En för elbilar och en för bilar med förbränningsmotorer.
Ford vill öka takten på utvecklingen och höja vinstmarginalen, därför har man bestämt sig för att separera förbränningsmotorbilarna från elbilarna. I stället för att arbeta som ett Ford ska man framöver arbeta i avdelningarna Ford Model e, där alla elbilar ska utvecklas, och Ford Blue där bilar med förbränningsmotorer kommer att utvecklas. Det kommer att delas teknik mellan avdelningarna, men tanken är att de ska arbeta för sig och rapportera separata resultaträkningar år 2023.
Med det nya sättet att arbeta hoppas Ford nå en vinstmarginal på tio procent år 2026, vilket är dubbelt så mycket som vinsten 2021. Ford Model E kommer att ledas av Fords vd Jim Farley, men ansvarig för utvecklingen av nya elbilar och ny mjukvara blir Doug Field som tidigare har arbetet på Tesla och närmast kommer från Apple där han arbetade med teknikföretagets autonoma bilprojekt Project Titan.
– Ford Model e kommer att vara Fords centrum för innovation och tillväxt, bestående av ett team av världens bästa mjukvaru- elektricitet- och biltalang för att utveckla helt otroliga elfordon och digitala upplevelse för nya generationer Ford-kunder, säger Fords vd Jim Farley.
Fords beslut att separera elbilsutvecklingen från förbränningsmotorerna är inte unikt. Flera etablerade biltillverkare har genomfört liknande förändringar för att snabba på utvecklingen av elbilar. 2020 skar Volvo Cars bort allt som rör förbränningsmotorer, däribland motorfabriken i Skövde, och lade det i ett nytt bolag kallat Aurobay. I en liknande manöver har Daimler delat personbilsavdelningen från lastbils- och bussavdelningen, vilket branschanalytiker ser som en åtgärd för att få Mercedes-Benz att värderas som ett techbolag snarare än ett traditionellt fordonsföretag.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se