Endast fem svenska återförsäljare ska få sälja Ford. Foto: Ford Sweden

Ford minskar antalet återförsäljare i Sverige

Den amerikanska tillverkaren gör stora förändringar i sitt svenska återförsäljarnätverk under året. Endast fem återförsäljare ska finnas kvar som ett led att ”effektivisera distributionskanalen”, meddelar Ford.

Förändringens vindar blåser hos amerikanska biltillverkaren Ford. Tidigare i år meddelade man att företaget ska delas upp i två delar: en för elbilar och en för bilar med förbränningsmotorer. Samtidigt har man drabbats av ett stort säljras hemma i USA på grund av den tilltagande bensinkostnaden, något man hoppas kunna tackla genom att lansera inte färre än sju nya elbilar till 2024. 

Men företaget planerar även att reformera i mindre skala. Det svenska återförsäljarnätverket ska effektiviseras, vilket i praktiken innebär färre antal återförsäljare. Enbart fem stycken ska finnas kvar med ansvar för större kluster och 66 försäljningspunkter. Det hoppas man ska ge ett större fokus på Ford-varumärket, vilket i sin tur ska medföra ökade marknadsandelar och bättre lönsamhet.

Elbil, reklam och förenkling bakom framgången

Ett drygt år har gått sedan Hedin Group (numera Hedin Motor Company) förvärvade Ford Motor Company AB av moderbolaget Ford Motor Company Inc. I Sverige slutade den totala marknadsandelen för Ford under 2021 på 4,7 procent, där andelen personbilar var 3 procent och transportbilar 19 procent. Det var den starkaste marknadsandel Ford haft i landet på fem år. 

Enligt HMC ligger den lyckade lanseringen av elbilen Mustang Mach-E, en ny svenskproducerad reklamsatsning och en genomgripande förenkling av affärsvillkor och modellprogrammet bakom den relativa framgången.

Nu är målsättningen att Ford ska bli ett av de tre största bilmärkena i Sverige inom ett par års tid samt att man ska vara den största aktören i landet på lätta transportbilar. Därför justeras nu den svenska återförsäljarstrukturen där det framtida nätverket ska bilda fem geografiska kluster enligt följande:

Ford-återförsäljare

Och respektive återförsäljares geografiska ansvarsområde

 

Bilbolaget Nord Norrland

Bilbolaget Personbilar Södra Norrland (Sundsvall – Roslagen)

Brandt Fordon Nordvästra Sverige ink. Värmland & Dalarna

Holmgrens Bil Sydöstra & Mellan-Sverige

Hedin Bil Mölndal AB Södra, Västra Sverige samt Stockholm/Mälardalen

”Vi har stora ambitioner”

– Vi genomför denna förändring för att skapa ett större fokus på Ford-affären i Sverige tillsammans med våra återförsäljare. Vi har stora ambitioner i att öka våra marknadsandelar i landet på såväl person- som transportbilssidan och en viktig nyckel till detta är att ha en organisation som är dedikerad, fokuserad och som verkligen vill satsa på Ford, säger Johan Hurtig, vice vd och försäljningschef på Hedin Motor Company.

– Jag är glad och stolt över att vi tillsammans med så starka återförsäljare kunnat skapa ett rikstäckande återförsäljarnätverk genom förvärv, nybyggnationer och stora investeringar för varumärket Ford.

Kontrakten för nuvarande Ford-återförsäljare gäller tills avtalsperioden löper ut den 2 december 2022.