Foto: Teknikens Värld

Ford och Volkswagen fördjupar elektriskt samarbete

Fords stora framtidsplaner för märkets elektrifiering av fordonsflottan kommer delvis att ske i samarbete med Volkswagen – som i sin tur siktar mot att bli leverantör av elbilsplattformar.

Nyheten att Ford planerar att bygga runt 600 000 elbilar till den europeiska marknaden under 2026 är en rejäl nyhet. I dagsläget ligger hela Fords europeiska försäljning på 878 646 enheter (helår 2021) vilket innebär att mer än två tredjedelar av dagens försäljning ska bli eldriven – om planen håller. Sju nya modeller ska lanseras och det är där som Volkswagen kommer in i bilden genom vad som kallas ”det nästa steget i den strategiska alliansen med Ford om nyttofordon, elektrifiering och autonom körning”. 

Ford och Volkswagen har sedan tidigare ett presenterat samarbete. Detta innebär att Ford ska använda MEB-plattformen (Modularer E-Antriebs-Baukasten på tyska, Modular Electric Toolkit på engelska, Modulär Eldriven Plattform på svenska) för att tillverka en eldriven crossover med marknadslansering 2023. Alltså en modell som kommer att konkurrera rakt av med de MEB-modeller som VW-gruppens varumärken själva tillverkar på samma plattform såsom ID.4, Audi Q4 och Skoda Enyaq för att nämna några. 

Fords ursprungliga plan var att tillverka sin MEB-modell med en total volym på 600 000 enheter, men redan nu skalar man upp projektet med ytterligare en modell baserad på MEB-plattformen med lansering satt till 2024. Bägge modellerna ska tillverkas vid Fords fabrik i Köln, Tyskland och den totala tillverkningsvolymen justeras upp till 1,2 miljoner fordon under en sexårsperiod.

Stuart Rowley, styrelseordförande i Ford Europa. Foto: Ford

– Vår strategiska allians med Volkswagen är en viktig del av Fords åtagande att erbjuda ett helt eldrivet utbud av fordon som är unikt för Ford och utformade för att uppfylla mobilitetsbehoven i ett modernt Europa som leder kampen mot klimatförändringarna, säger Stuart Rowley, styrelseordförande i Ford Europa.

I pressmaterialet från Volkswagen trycker de självklart på fördelen av en konkurrenskraftig kostnadsbas som det ska innebära att använda VW:s MEB-plattform. Självklart kommer Volkswagen inte att ge bort vad som effektivt är den tekniska basen för att kunna ställa en elbil på banan och därmed snabbare kunna vara med i tävlingen om de ack så viktiga marknadsandelarna. Det kommer att kosta multum för Ford och andra, även om betalningsmedlet kan vara något helt annat än pengar. Kanske blir det batterikapacitet från Fords tilltänkta fabrik utanför Ankara i Turkiet den dag då den står klar i mitten av decenniet. Men även om det blir dyrt så innebär det samtidigt att utvecklingstiden kan kapas drastiskt, vilket är det viktigaste av allt just nu för att få in foten och etablera sig som varumärke vad gäller elbilar. 

För att möta efterfrågan startar nu Volkswagen den nya affärsenheten Plattform Business och MEB-plattformen tillverkas på Volkswagen Group Components tyska anläggningar i Braunschweig, Kassel och Salzgitter. 

Thomas Schmall, vd för Volkswagen Group Components. Foto: Volkswagen AG

– Lönsamhet och snabbhet är nu avgörande för att äntligen uppnå genombrottet för e-mobilitet i Europa. Vi tacklar detta tillsammans med Ford. Dagens avtal kommer att påskynda elektrifieringen av de två företagen ytterligare. Detta är också ett bevis på fördelarna med MEB, som ger ett unikt paket av högteknologi, konkurrenskraftiga kostnader och snabbhet i genomförandet av projekt. Den elektriska plattformen är därmed den perfekta lösningen för företag som vill snabba på sin elektrifiering, säger Thomas Schmall, ledamot i koncernledningen för Volkswagen Group och vd för Volkswagen Group Components.

Redan nu meddelar Volkswagen att deras framtida plattform, kallad SPP, kommer att delas med partners. Och, som det står i pressmaterialet, användningen av olika märken och tillverkare beaktas redan från början i utvecklingen.