Ford satsar fler miljarder på elektrifiering i Europa
Satsningen från Fords sida är stor och välbehövlig när det gäller den elektrifierade omställningen som nu sker runt om i världen.
För ett par veckor sedan annonserade Ford att man har inlett ett samarbete med Google i jakten på innovation via en ny samarbetsgrupp som kallas Team Upshift. Genom det här samarbetet kan de båda lära av varandra men framför allt kan Ford ta del av Googles tjänster via artificiell intelligens och maskininlärning men Ford kommer även att använda sig av Googles egen molnlösning Google Cloud.
Men i går berättade Ford att de ska satsa en miljard dollar, ungefär 8,3 miljarder svenska kronor, på omställningen till elektrifiering i deras fabrik i Köln i Tyskland. Fords personbilar har länge legat lite efter när det gäller den biten, men den stora kassakon för Ford här i Europa har varit deras transportbilar. Den här omställningen ska underlätta för båda sektorerna att ställa om till elektriskt vare sig det gäller rena elbilar eller laddhybrider.
Ford berättade också att i Kölnfabriken ska de bygga den första helelektriska bilen anpassad för den europeiska marknaden. Produktionen ska sätta i gång 2023. Tanken är att inom personbilssektorn ska alla Fords modeller i Europa vara antingen helelektriska eller laddhybrider vid mitten av 2026 och helt elektrifierade år 2030. För transportbilssektorn lovar Ford att det kommer gälla två tredjedelar av modellerna som förväntas vara helelektriska eller laddhybrider år 2030.
På bilden här under ser vi till vänster Fords högsta chef i Europa Stuart Rowley göra en ”brofist” med Armin Laschet som är förbundsordförande för CDU som är Tysklands kristdemokratiska parti. Båda är nog nöjda med det här då det är en investering som tryggar arbeten i regionen för framtiden.
Fords sprillans nya elbil Mustang Mach-E har landat i Sverige och beger sig ut på en turné runt om i landet från och med nästa vecka. Inom kort kommer ni kunna läsa om hur den bilen är att köra här hemma på våra svenska vägar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se