Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Herbert Diess, Volkswagens vd, och Jim Hackett, Fords vd.
Herbert Diess, Volkswagens vd, och Jim Hackett, Fords vd.
Herbert Diess, Volkswagens vd, och Jim Hackett, Fords vd.
Herbert Diess, Volkswagens vd, och Jim Hackett, Fords vd.

Ford ska bygga elbilar baserade på Volkswagen-teknik

Under fredagen höll Ford och Volkswagen en gemensam presskonferens i New York där de offentliggjorde att det redan inledda samarbetet ska fördjupas.

Förra sommaren meddelade de båda giganterna Ford och Volkswagen att de ska börja samarbeta inom olika områden för att förstärka respektive bolags konkurrenskraft och för att höja servicen till kunderna. Exakt hur samarbetet skulle se ut avslöjades inte då, men det var stort fokus på gemensam utveckling av transportbilar.

Under senhösten bekräftades samarbetet kring transportbilar, men man öppnade även dörrar för att nå synergier inom andra områden. I ungefär samma veva menade Volkswagen att de kan tänka sig att dela med sig av sin elbilsteknik, den så kallade MEB-plattformen, till Ford. Ett par månader senare kom ett uttalande som förstärkte mångas övertygelse om att Volkswagen vill dela tekniken med Ford, Volkswagen sa att de har en önskan att göra sin egen plattformsteknik för elbilar till en industristandard. Kort därefter stod det klart att tyska nykomlingen på elbilsmarknaden – e.Go – ska använda Volkswagen-koncernens MEB-arkitektur.

Den gångna fredagen kom så beskedet som många redan förutsett. Ford och Volkswagen ska fördjupa sitt samarbete inom elektriska fordon samt självkörande teknik, så kallade autonoma fordon.

Ford kommer att få ta del av Volkswagens MEB-plattform och andra komponenter för att kunna skapa elbilar. Med Volkswagens byggstenar som grund ska man utveckla och designa en modell i Fords utvecklingscenter utanför Köln och från 2023 har man som mål att sälja 600 000 av denna elbil i Europa under en sexårsperiod. En andra modell för europeiska marknaden är under diskussion.

Volkswagen har räknat ut att strategin att dela med sig av tekniken till Ford i Europa kan leda till intäkter runt 190 miljarder kronor.

Jim Hackett, Fords vd, Bryan Salesky, Argo AI:s vd, och Herbert Diess, Volkswagens vd.

Det fördjupade samarbetet mynnar även ut i att Volkswagen ska investera drygt 24 miljarder kronor i Argo AI, det startupföretag som Ford köpte in sig i för ett par år sedan och som fokuserar på utvecklingen av autonom teknik. Volkswagen kommer under en treårsperiod dessutom att ta över Argo AI-aktier från Ford motsvarande knappt fem miljarder kronor.

Argo AI kommer samtidigt att få ett nytt huvudkontor i Europa, nämligen Volkswagen-koncernen AID-avdelning i München som leds av Audi.

Enligt Volkswagens vd Herbert Diess är Argo AI:s plattform för autonom teknik den bästa för just Volkswagen och att de tillsammans med Ford har för avsikt att göra den till en global industristandard.