Ford skär ner i Europa
Ford stuvar om i Europa. Modeller läggs ned, produktionsleden effektiviseras och varsel för tusentals är att vänta.
Ford ska stärka sin position och öka lönsamheten i Europa. Så lyder rubriken i ett pressmeddelande man har skickat ut. Läser man vidare låter det dock mer som åtstramningar. Ford, liksom andra tillverkare, har drabbats av allt mindre efterfrågan på produkter vilket bland annat resulterat i att man har fått pausa i produktionen.
De rykten om att Ford ska lägga ner modeller besannas nu, det mesta pekar på att modellerna C-Max och Grand C-Max är först ut att gå. Märkets MPV-bilar och mellanklassaren Mondeo har tidigare ryktats gå i graven. Nu ska man lägga i en växel till eller lägga ner de mindre lönsamma modellerna. Samtidigt ska man satsa mer på de segment som växer – läs suv-segmenet. Med de nya riktlinjerna ska även alla Fords modeller finnas i elektrifierad form.
Växellådsfabriken i franska Bordeaux bommar igen i augusti 2019 och ett beslut om satsningen i Ryssland, Ford Sollers, ska komma under årets första hälft. På det tekniska centret i Dunton kommer effektiviseringar och sammanslagningar att ske.
Samarbetet med Volkswagen rörande transportfordon ska fortsätta och liknande samarbete med andra aktörer ska underlättas framöver.
Att Ford nu förhandlar med fackliga organisationer står klar men hur många tjänster av de cirka 53 000 i Europa som kan tänkas försvinna är oklart även om olika rapporter pekar på tusentals.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se