Ford stämmer Ferrari
För drygt en vecka sedan presenterade Ferrari sin nya Formel 1-bil som de benämnt F150. Namntilltaget gillade inte Ford som nu stämmer Ferrari.
Anledningen till att Ford stämmer Ferrari för varumärkesintrång är att Ford har en storsäljande pickup med modellnamnet F-150. De hävdar att Ferrari valt namnet för att utnyttja och dra nytta av den betydande goodwill som Ford under många år har byggt upp med varumärket F-150. Pickupen F-150 är USA:s mest säljande pickup.
Ford har dragit ärendet inför domstol i Detroit och vill ha till ett ännu icke specificerat skadestånd samt att få till ett förbud för Ferrari att använda varumärket F150 i USA.
Ytterligare en anledning som har fått Ford att reagera är Ferraris val av logotyp till sin F150-bil. Enligt Ford bär den slående likheter med Fords logotyp för F-150 (se jämförelse i bilden ovan, övre är Ferraris logotyp, undre är Fords).
Att Ferrari valde just beteckningen F150 till årets Formel 1-bil är ingen slump. Tidigare har bilarna benämnts exempelvis F2007 och F2008 efter årtalet de var aktuella (dock F60 för 2009) och förra årets bil benämndes F10 där ”10” stod för 2010. F150 är en hyllning till nationen Italien som grundades och erkändes för 150 år sedan, närmare bestämt 17 mars 1861.
Vad tycker du? Är det rätt av Ford att stämma Ferrari för varumärkesintrång eller är det bara småaktigt?
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se