Ford planerar att visa en eldriven version av lilla suven Puma. Batterierna ska komma från LG Chem i Polen på grund av EU-regler. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Fords elbilsstrategi bromsas av Brexit

EU:s batteriregler och att Storbritannien och Turkiet inte är med i unionen ställer till problem för Ford och dess elbilsstrategi.

Ford ska presentera sju nya elbilar under de kommande två åren och tvingas köpa batterier från tre olika anläggningar.

Jan-Erik Berggren

Europa gasar för att bli självförsörjande på elbilsbatterier. Flera anläggningar byggs och planeras att börja byggas under de kommande åren. Samtidigt ställer regionala regler till det för flera tillverkare.

Ford bygger bilar i EU-landet Spanien men också utanför EU, i Turkiet. Samtidigt är Storbritannien, som efter Brexit inte är med i EU, Fords största marknad i Europa. Olika skatteregler ställer nu till problem för Fords inköpsavdelning som ska försöka få ihop produktionen, exporten och försäljningen av de nya elbilarna.

Ford ska under de kommande två åren presentera inte mindre än sju eldrivna bilar som behöver batterier.

En av bilarna är Transit Custom, en mellanstor skåpbil. Batterier till den bilen ska komma från en nybyggd batterifabrik som Ford bygger tillsammans med koreanska SK On i Turkiet.

El-Puma byggs i Rumänien

Men när Ford ska börja bygga sin eldrivna Puma i rumänska Craiova går det inte att blocka batterier från Turkiet. EU:s Brexit-avtal med Storbritannien ställer krav på lokal produktion och Storbritannien är Fords största marknad i Europa. För att slippa straffskatter måste Ford hitta en leverantör av batterier inom EU till Puma.

Elversionen av Puma ska börja byggas 2024 där batterierna i stället kommer ifrån LG Chems fabrik i Polen. Samma batterifabrik försörjer i dag Fords behov av batterier till Mustang Mach-E och till den större eldrivna skåpbilen Transit.

Det tredje alternativet rör Fords samarbete med Volkswagen där Ford ”sålt” sin pickup Ranger till Volkswagen för att få tillgång till VW:s elbilsplattform MEB. Ford planerar en egen version av Volkswagen ID.3 samt ytterligare en modell. Enligt uppgifter ska Ford bygga en mellanstor crossover på MEB-plattformen och bilen byggs i Fordfabriken i Köln. I avtalet med VW står att även batterierna ska komma från Volkswagen.

Ford har också avslöjat att de planerar att bygga en andra elbil på samma plattform men då inte preciserat vilken storlek eller design det blir.

När Ford får ihop sitt pussel för de totalt 11 elbilarna blir det troligen batterileveranser från VW:s batterifabrik i Tyskland, LG Chems fabrik i Polen samt från den nya batterifabriken i Turkiet.